سفر هابل به قلب کهکشان راه شیری / خوشه ستاره‌ای با جرم 4 میلیون برابر خورشید!



تلسکوپ فضایی هابل ناسا با خیره شدن به ژرفای قلب کهکشان راه شیری، گنجینه ای غنی از بیش از نیم میلیون ستاره را آشکار کرده است. به جز چند ستاره ی آبی فام پیش‌زمینه، همه این ستارگان عضو خوشه ی ستاره ای مرکزی (یا هسته ای) راه شیری‌ هستند.

اين خوشه ستاره ای پرجرم ترین و چگال ترین  خوشه ستاره‌اي در کل کهکشان به حساب مي‌آيد. فشردگی بی‌اندازه  این خوشه هم ارز این است که یک میلیون خورشید را در فضای میان خودمان و نزدیکترین همسایه‌مان، یعنی آلفا قنطورس جای دهیم. در دل کهکشان، این خوشه ابرسیاهچاله  مرکزی کهکشان با نام "کمان ای-ستاره" را در میان گرفته که حدود ۴ میلیون برابر خورشید جرم دارد.

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,ستاره

 

اخترشناسان با بهره از دید فروسرخ هابل، پرده  گرد و غبار درون صفحه  کهکشان که این خوشه  ستاره ای را پنهان کرده بود شکافتند. آنها در این تصویر، نور فروسرخ که برای چشم انسان نادیدنی است را با رنگ هایی که چشم می تواند ببیند نشان داده اند. ستارگانی که در تصویر به رنگ سرخ دیده می شوند یا در دل غبارهای صفحه ی کهکشان جای دارند پشت آنها هستند. ابرهای بی‌اندازه چگال گاز و غبار به رنگ تیره دیده می شوند زیرا در برابر ستارگان پس‌زمینه به حالت ضدنور در آمده اند. این ابرها به اندازه ای چگالند که حتی چشم فروسرخ هابل هم توانایی نفوذ در آن ها را ندارد.

 

اخبار علمی - خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------