چه کسی نخستین بار در فضا خوابید / پیرترین و جوان‌ترین فضانورد



اخبارعلمی,خبرهای علمی,فضانورد

اکتشافات فضایی همواره با هیجان، اضطراب و اتفاقات خاص همراه بوده و در این میان رکوردهایی برجای مانده که خواندن آنها خالی از لطف نخواهد بود.

به گزارش مهر، از زمانی که پای بشر به محدوده ای از اطراف زمین که از نظر علمی به آن «فضا» گفته می شود باز شد، همواره شاهد رکوردشکنی های جالب توجهی در این عرصه بوده ایم.

نخستین فضانورد
در۱۲ آوریل ۱۹۶۱ بشر توانست به خارج از مرزهای محدود زمین نفوذ کند. در این روز یوری گاگارین به مدار زمین پرتاب شد تا پرواز تاریخی ۱۰۸ دقیقه ای را بر فراز سیاره مادر تجربه کند. او نخستین انسانی است که به فضا رفت.

مسن ترین فضانورد
جان گلن سناتور آمریکایی اهل اوهایو بود که در ۷۷ سالگی و در قالب مأموریت STS-۹۵ سوار بر شاتل دیسکاوری به فضا رفت. این اتفاق تاریخی در اکتبر ۱۹۹۸ روی داد. البته این دومین سفر فضایی این فضانورد به شمار می آمد. او همچنین رکورددار بیشترین فاصله زمانی میان دو مأموریت فضایی است یعنی ۳۶ سال و ۸ ماه!

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,فضانورد

 

جوان ترین فضانورد
جرمن تیتوف ۲۶ ساله سوار بر فضاپیمای Vostok ۲ در آگوست سال ۱۹۶۱ به فضا رفت. او دومین انسانی است که به مدار زمین رفته است و در خلال این مأموریت ۲۵ ساعته ۱۷ بار به دور زمین چرخید. او همچنین نخستین انسانی محسوب می شود که در فضا خوابیده است.

طولانی مدت ترین حضور متوالی فضایی
والری پولی کف روس نزدیک به ۴۳۸ روز متوالی در ایستگاه فضایی میر (متعلق به شوروی سابق) ساکن بود. در واقع او از ژانویه ۱۹۹۴ تا مارس ۱۹۹۵ زمین را از بالا نظاره گر بود. از این حیث می توان او را رکورددار طولانی مدت ترین سفر فضایی غیرگروهی به حساب آورد.

 

اخبار علمی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------