ورود حیات به زمین از طریق یک شهاب سنگ



اخبارعلمی,خبرهای علمی,شهاب سنگ

دانشمندان به تازگی به شواهدی دست یافه اند که بر اساس آنها ممکن است تا نخستین جرقه های حیات بر روی کره زمین به واسطه ورود یک شهاب سنگ به محیط سیاره ما رخ داده باشد.

بر اساس تحقیقات یک تیم از پژوهشگران فرانسوی زندگی بر روی کره زمین ممکن بود بدون ورود یک شهاب سنگ به این سیاره، به هیچ عنوان آغاز نمی گشت. این محققان در مطالعات خود دریافته اند که ورود یک ریبوز شکر به واسطه یک جرم آسمانی به زمین وارد شده است که این امر نخستین نشانه های حیات بر روی سیاره ما را به وجود آورده است و به عنوان یک عنصر حیاتی در شکل گیری زندگی در این سیاره سبز مطرح بوده است.

 

دانشمندان برای کسب اطمینان از این تئوری به سراغ ایجاد محیط آزمایشگاهی برای شبیه سازی آن رفتند. برای این کار از یخ هایی استفاده شد که به واسطه ترکیب متانول، آب و آمونیاک به دست آمده از شهاب سنگ 67P ایجاد شده بود.

برخی از دانشمندان معتقدند که این اتفاق در دورانی رخ داده است که در میان آنها با نام دوران جهان آر ان ای شناخته می شود و در طی آن زمین به اندازه ای گرم بوده است که هیچ مولکول اورگانیکی قادر به بقا در آن نبوده است. در سوی دیگر گروهی دیگر معتقدند که این امر به عنوان یک عنصر حیاتی برای ایحاد نخستین ساختارهای دی ان ای مطرح بوده است و منبع اصلی نخستین شکل گیری در این رده نیز از خارج از جو زمین به آن وارد شده است.

دانشمندان برای کسب اطمینان از این تئوری به سراغ ایجاد محیط آزمایشگاهی برای شبیه سازی آن رفتند. برای این کار از یخ هایی استفاده شد که به واسطه ترکیب متانول، آب و آمونیاک به دست آمده از شهاب سنگ 67P ایجاد شده بود. پس از قرار دادن این یخ در برابر تششعاتی مشابه با دوران یاد شده در زمین، دانشمندان شاهد این بودهند که فرایند تبخیر در دمای عادی اتاق موجب ایجاد ریبوز و سایر انواع مولکول های شکر شده و علاوه بر آن نیز اسید آمینه و الکل و سایر مولکول های اورگانیک را از خود به جای گذاشت.

به این ترتیب می توان گفت که حیات از نقطه ای دیگر در کهکشان های جهان به زمین راه یافته است و همین امر نیز می تواند منجر به امید بیشتر به یافتن محیط هایی مشابه برای زندگی انسان ها در خارج از کره زمین شود.

 

اخبار علمی - سیناپرس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------