تميز كردن لباس هاي چرك بدون نياز به شستشو



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

محققان استراليايي موفق به ارايه فناوري شدند كه در آن بدون نياز به شستشوي لباس‌ها، براي تميز كردن آنها فقط بايد لباس‌هاي چرك را روي طناب قرار داد تا با نور خورشيد تميز شوند.

به گزارش ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، اين لباس‌ها حاوي نانوذراتي هستند كه با دريافت نور خورشيد، تركيبات آلودگي را تجزيه مي‌كنند.


شايد يكي از سنتي‌ترين كارهاي خانه، شستشوي لباس و چيدن آن روي طناب يا رخت‌آويز باشد، يافته‌هاي محققان استراليايي مي‌تواند اين كار روزمره بانوان را اندكي تغيير دهد، اين گروه تحقيقاتي مي‌گويند ممكن است كه ديگر نياز به شستشوي لباس نباشد تنها كافي است لباس‌هاي چرك را روي طناب قرار دهيد تا تميز شوند.


يك گروه تحقيقاتي از دانشگاه ملبورن و كوئيزلند با استفاده از فناوري‌نانو اقدام به ارائه منسوجاتي كردند كه مي‌توانند خود را تميز كنند، در اين فرآيند، منسوجات خودتميزشونده از نانوذرات طلا و مس برخوردار بوده كه با جذب نور مي‌توانند لباس را تميز كنند.


راجش رماناتان از محققان نانوزيست‌حسگري و آزمايشگاه نانوزيست‌فناوري در RMIT رهبر اين تيم تحقيقاتي است، آنها نشان دادند كه اگر نانوذرات طلا و مس در معرض نور قرار گيرند قادر به تجزيه مواد آلي نظير لك هستند.


اين گروه روشي ارائه كردند كه در آن منسوجات درون محلول حاوي اين نانوذرات غوطه‌ور شده تا نانوذرات در مدت نيم ساعت روي الياف آن رشد كنند، تابش نور موجب آزاد شدن انرژي و تجزيه مواد آلي شده و اين مواد از سطح منسوجات پاك مي‌شوند.

 

رماناتان افزود: اساسا كاري كه انجام شد رشد نانوساختارها به‌صورت مستقيم روي سطح نخ است، با اين كار نور خورشيد روي آنها تابيده و ذرات آلودگي تجزيه مي‌شوند ، اين كار پيش از اين نيز انجام شده‌است اما روش‌هاي ارائه شده بسيار زمان‌بر و پرهزينه هستند.


تميزكردن لباس‌ها با اين روش بسيار ساده شده و زمان كمي نياز خواهد داشت، با اين كار، سطح لباس‌ها كاملا تميز مي‌شود، اين روش بسيار مقرون به صرفه بوده و زمان بسيار كمي نياز دارد تا لباس‌ها تميز شوند، اين روش را مي‌توان به زودي جايگزين شستشوي لباس‌ها كرد.

 

اخبار علمی - ایرنا

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------