کشف فسیل مار 10 میلیون ساله



دانشمندان به تازگی بقایای فسیل یک مار را یافتند که متعلق به 10 میلیون سال پیش است.

به گزارش آنا به نقل از livescience، پژوهشگران ایرلندی در اکتشافات خود به فسیل ماری برخوردند که متعلق به 10 میلیون سال پیش بوده و با چشم غیرمسلح، رنگارنگ نیست ولی با بررسی داخل فسیل، محققان ساختارهای سلولی را مشاهده کردند که رنگ‌هایی را به آنها نشان می‌داد که در زمان حیات جانور، باعث خال‌خالی شدن پوست آن می‌شد.

زمانی که محققان مشغول مطالعه رنگدانه‌های بدن این مار بودند، بسیاری از این سلول‌ها از بین رفته بود و شکل‌های سلولی شباهت زیادی به انواع مختلف سلول‌های رنگدانه‌ای مارهای امروزی دارند که حاوی انواع مختلف ترکیب‌های رنگی هستند.

انطباق شکل‌های سلولی قدیمی و امروزی به محققان این امکان را می‌دهد که از اطلاعات سلول رنگی بدن مار به عنوان نقشه جاده استفاده کنند. آنها رنگ قسمت پشت این مار فسیل شده را سبز ترکیبی با لکه‌های قهوه‌ای سیاه و سبز زرد به همراه سایه کم‌رنگ و شیری رنگ توصیف کردند که به سمت شکم کشیده می‌شود.

مارهای امروزی سه نوع سلول‌ رنگدانه‌ای مختلف دارند که یکی در لایه‌های پوستی، یکی در قسمت بالایی پوست و دیگری در زیر شکم جانور به کار رفته است. ولی فراوانی و توزیع این سلول‌های رنگدانه‌ای در تمام بدن مار تقسیم می‌شود که الگوهای رنگی را در نواحی مختلف بدن مار ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، روی پوست شکم این مار فسیل شده، تنها رنگدانه‌هایی روی قسمت بالای بدن قرار داشتند اما در مارهای امروزی این پراکندگی رنگ‌‌ها با رنگ‌های سفید و کرم مرتبط است. سایر رنگ‌ها هم در سطح پوست بدن مارها پراکنده است.

راز کیفیت بالای این ساختارهای سلولی حفظ شده در فرآیند فسیل شدن این مار نهفته است به طوری که این ساختارها به حالت معدنی تبدیل شده‌اند. محققان در مطالعات قبلی که روی استخراج رنگ از فسیل‌ها داشتند، رنگدانه‌های گرفته شده از ملانین را که در پوست ماندگار شده بود، بازسازی کردند.

البته ملانین باقی‌مانده تنها بخشی از تصویر الگویی رنگ بدن جانور را نشان می‌داد. با وجود این، سایر انواع رنگدانه‌های تولید شده در ساختارهای سلولی معمولا در فرآیند فسیل شدن جانور از بین می‌روند و به جای آن کربن جایگزین می‌شود.

اما یافته‌های جدید حاکی از آن است که بعد از مرگ این مار، بدن آن تبدیل به حالت معدنی شده و کریستال‌های کلسیم فسفات در بافت‌های در حال فساد ایجاد شده است. در واقع، به جای فسیل شدن بافت‌های ارگانیک، تمام بافت در حالت معدنی فسیل شده است.

در واقع، محققان دریافتند حالت معدنی، از فسیلی به جا مانده که اشکال سلول‌های مرتبط با رنگ پوست را حفظ کرده است. تاکنون محققان برای بازسازی رنگ فسیل از فسیل‌های ارگانیک استفاده می‌کردند. این فسیل‌ها، انواعی هستند که بافت نرم بدن آنها به عنوان باقی‌مانده ارگانیک حفظ شده است و هیچ‌ کسی پیش از این فسیل‌های معدنی شده را مورد مطالعه قرار نداده بود. فسیل‌های معدنی شده نه تنها شواهد ملانین را در خود حفظ می‌کنند، بلکه شواهدی از سایر انواع رنگ‌ها را نیز در خود به جا می‌گذارند.

محققان با تهیه تصاویری رنگی از خزنده‌های باستانی، می‌توانند تصویر واضح‌تری از زیستگاه این جانوران ارائه دهند و نیز دانشمندان می‌توانند درک بهتری از ایجاد رنگ‌ها و الگوهای طرحی روی بدن مارهای امروزی داشته باشند.

 

اخبار علمی - آنا

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------