دستکشی که زبان اشاره را به گفتار تبدیل می‌کند



اخبارعلمی,خبرهای علمی,دستکش

زبان اشاره یک ابزار بی‌نظیر برای برقراری ارتباط افراد ناشنوا با افراد ناشنوای دیگر است اما به همان اندازه که کاربردی است برای ارتباط با افراد عادی ناکارآمد است زیرا افراد عادی معمولا این زبان را بلد نیستند. حال دو جوان ایرانی و آمریکایی دستکشی را اختراع کرده‌اند که زبان اشاره را به گفتار تبدیل می‌کند.

به گزارش آنا به نقل از TechRadar، این دو دانشجوی دوره لیسانس دانشگاه واشنگتن در آمریکا نام این دستکش را «SignAloud» گذاشته‌اند. در این دستکش، حسگرهایی تعبیه شده است که تمامی حرکات و موقعیت دست کاربر خود را ثبت می‌کند و این اطلاعات را از طریق بلوتوث به یک کامپیوتر مرکزی ارسال می‌کند. این کامپیوتر حرکات ثبت‌شده را تحلیل می‌کند و آن را به گفتار یعنی کلمه و جمله تبدیل می‌کند و از طریق اسپیکر پخش می‌کند.

به گفته «نوید عضدی» و «توماس پریر»، این نخستین بار نیست که ابزار ترجمه زبان اشاره در جهان ساخته می‌شود ولی یکی از ارگونومی‌ترین (فاکتورهای انسانی) ابزاری است که تاکنون ساخته شده است که کاربری بسیار ساده‌ای دارد و بیشتر شبیه به سمعک و لنزهای تماسی کنونی کار می‌کند.

این دو دانشجو به دلیل ساخت چنین ابزاری، موفق به کسب جایزه 10 هزار دلاری دانشجویان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) شده‌اند.

دستکش مبدل زبان اشاره به گفتار اکنون صحبت‌های افرادی را که به زبان اشاره آمریکایی متکی هستند، به افراد عادی منتقل کند اما به نظر می‌رسد در آینده می‌تواند با نسخه‌های دیگر زبان اشاره نیز سازگار شود.

 

اخبار علمی - آنا

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------