آیا قطب شمال به لندن می رسد؟



اخبارعلمی,خبرهای علمی,قطب شمال

در سال 2000، محققان در یک ویدیو نشان دادند که قطب چرخشی شمال به سمت شرق در حال حرکت است. اکنون دانشمندان آزمایشگاه جت پیشرانش ناسا به توضیح این امر و نقش انسان در آن پرداخته‌اند.

 قطب شمال پیش از این به سمت غرب و خلیج هوستون کانادا حرکت کرده بود اما در سال 2000، این حرکت تغییر جهت داده و با سرعت دو برابر به سمت شرق حرکت کرد.اکنون دانشمندان بر این باورند که تغییرات در توزیع توده بر روی سطح زمین عامل این تغییر است. به گفته آن‌ها، انسان‌ها با تغییر دادن تعادل آب و یخ  روی زمین طی فرآیند گرم شدن جهانی بر حرکت قطب شمال تاثیر گذاشته‌اند.

بی‌ثبات کردن سریع صفحات یخی در گرینلند و قاره قطب جنوب در اینجا نقش بزرگی ایفا می‌کند اما محققان از مدلهای رایانه‌ای جدید استفاده کردند که نشان داد از دست رفتن آب در اوراسیا در اطرف هند و دریای خزر برای تغییر مسیر قطب به سمت شرق کافی بوده است.

محققان از داده‌های ناهنجاری گرانشی ماهواره GRACE برای تقویت شبیه‌سازی‌های خود استفاده کردند که نشان می‌دادند محور زمین بطور خاص به تغییرات در حجم آب در عرض جغرافیایی میانی حساس است. از این رو اگرچه گرینلند و قطب جنوب با از دست‌ رفتن شدید یخ روبرو هستند و کاهش سفره های آب در اوراسیا در مجموع فقدان بسیار کوچکتر آب می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

این تحقیق نگران‌کننده است زیرا نشان می‌دهد الگوی حرکت قطب شمال از ارتباط نیرومندی با آب و هوا برخوردار است.به گزارش ایسنا، این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

 

اخبار علمی - سیناپرس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------