جدیدترین تصویر دریافت شده از سوی تلسکوپ فضائی هابل



 همزمان با سالگرد تولد و در بیست وششمین سال استقرار تلسکوپ فضایی هابل در فضا، این تلسکوپ یک تصویر خیره کننده از NGC 7635، که به حباب سحابی معروف است را به اشتراک گذاشت.

سیناپرس - همزمان با بیست و ششمین سالگرد استقرار تلسکوپ فضائی هابل در مدار زمین ؛ تصویری حیرت انگیز از حباب سحابی  موسوم به  NGC 7635 توسط این تلسکوپ به زمین مخابره شد.  این تصویر در واقع یک تک عکس نیست، بلکه ترکیبی از چهار تصویر گرفته شده توسط دوربین دید گسترده محسوب می شود.

ستاره شناسان در توضیح علمی این پدیده عنوان کردند که  ابر مولکولی غول پیکر همجوار مقداری مقاومت به حباب می دهد، اما فشار بادهای ستاره ای بیش از حد قدرتمند هستند و این حباب همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

در عکس ارائه شده ؛  تصاویر به صورت یک موزاییک از ابر حباب مانندی از گاز در رنگ کیهانی درخشان ارائه شده است. در این تصویر نقش حبابی دیده می شود که توسط یک ستاره درخشان کلاس O به نام SAO 20575 روشن شده است. تخمین زده می شود که این ستاره باید بین 10 تا 20 برابر جرم خورشید باشد.

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,هابل

 

بر اساس مطالعات انجام شده از سوی کارشناسان مشخص شد که این سحابی 8 هزار سال نوری با صورت فلکی ذاتالکرسی فاصله دارد. به گفته کارشناسان ؛ بادهای ستاره ای تولید شده توسط SAO 20575 مسئول تشکیل این حباب هستند.

ستاره شناسان در توضیح علمی این پدیده عنوان کردند که  ابر مولکولی غول پیکر همجوار مقداری مقاومت به حباب می دهد، اما فشار بادهای ستاره ای بیش از حد قدرتمند هستند و این حباب همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

 تلسکوپ فضایی هابل نزدیک به 26 سال پیش در تاریخ 24 آوریل 1990، به عنوان یک پروژه مشترک میان ناسا و آژانس فضایی اروپا، آغاز به کار کرد. تصاویر فضائی دریافت شده توسط این تلسکوپ برای ربع قرن است که مورد استفاده ستاره شناسان ، فضانوردان و دانشمندان قرار می گیرد. 

تلسکوپ فضائی هابل طی سال های گذشته به طور دائمی مورد تجهیز و نوسازی قرار گرفته و امروزه به طور مشترک توسط سازمان فضائی ناسا و سازمان فضائی اتحادیه اروپا مورد بهره برداری و استفاده قرار می گیرد . مرکز کنترل و هدایت این تلسکوپ نیز در منطقه گرین بلت در ماری لند قرار دارد .

این تلسکوپ قدیمی نقش مهمی در بالا بردن آگاهی ستاره شناسان در مباحث مختلف نجومی داشته و به بیان دیگری این تلسکوب طی ربع قرن فعالیت خود موجب پدید آمدن یک انقلاب در نگرش علمی انسان به فضای پیرامون خود و کهکشان های دیگر شده است . این تلسکوپ دارای آینه تصویر نمای مخصوصی با ابعاد 2 متر و چهل سانتیمتر است . هابل در طول فعالیت خود توانسته است هزاران تصویر مختلف از سیاره ها ، سیارک ها ، کهکشان ها و سحابه ها و خوشه های فضائی مختلف دریافت کرده و به زمین ارسال کند .

 

اخبار علمی - سیناپرس

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------