آيا تغيير جاي خواب، شما را هم بيخواب مي كند



اخبارعلمی,خبرهای علمی,جاي خواب

تغيير مكان خواب، برخي از افراد را بي خواب و يا بدخواب مي كند، اختلالي كه براساس نتايج يك پژوهش جديد، نيمكره چپ مغز عامل آن است.

به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي اينديپندنت، محققان مدت ها قبل از پديده 'تاثير شب اول' اطلاع دارند، اما اكنون نتايج يك مطالعه جديد علت بدخوابي افراد را در نخستين شب اقامت در يك مكان جديد توضيح مي دهد.


براساس اين مطالعه كه نشريه Current Biology منتشر شد، علت بد خوابي اين است كه نيمي از مغز با توجه به جديد بودن فضاي خواب، به طور ناخودآگاه در طول شب نگهباني مي دهد و حتي در صورت تشخيص بي خطر بودن مكان، اين نيمكره مغز به خواب عميق نمي رود.
محققان در اين مطالعه، افراد مورد بررسي را با استفاده از تركيبي از سه اسكن مختلف مغز از جمله ام.آر.آي در حين خواب كنترل كردند و دريافتند كه گرچه برخي افراد براي خوابيدن در مكان جديد دچار مشكل مي شوند، اما طرف چپ مغز آنها نيز در اين زمينه دخيل است و خواب اين نيمكره سبك مي شود.


محققان همچنين موفق شدند 'واكنش افزايش يافته مغز' را به اصوات نامعمول و ساير 'محرك هاي خارجي نامعمول' ثبت كنند.


براساس اين پژوهش، 'تاثير شب اول' حاكي از آن است كه يك نيمكره مغز در طول خواب به عنوان نگهبان شب براي كنترل محيط ناآشناي اطراف وارد عمل مي شود و هوشيارتر از نيمكره ديگر است.


به گفته پژوهشگران، فرضيه هايي نيز پيش از اين مطرح شده بودند كه براساس آنها، بدخوابي در يك محيط ناآشنا، واكنشي براي بقا به واسطه قرار گرفتن در يك محيط ناآشنا و بالقوه خطرناك است، به طوري كه يك نيمكره مغز به صورت نگهبان شب هوشيارتر از نيمكره ديگر وارد عمل مي شود و در صورت دريافت سيگنال خارجي ناآشنا، فرد را از خواب بيدار مي كند.


استاد يوكا ساساكي، متخصص علوم شناختي زباني و رواني در دانشگاه براون آمريكا و نويسنده ارشد اين مقاله، گفت: به نظر مي رسد اين روش بقا ويژگي نسبتا مشتركي با برخي حيوانات است.


گام مطالعاتي بعدي محققان اين است كه قسمت بيدار مغز را با استفاده از تحريك مغناطيسي به طور موقت از كار بيندازند تا دريابند كه آيا چنين تمهيدي به افراد بدخواب كمك مي كند و يا خير.

 

اخبار علمی - ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------