با یک لباس نانویی؛ آتش نشانان دیگر نمی سوزند



اخبارعلمی,خبرهای علمی,آتش نشانان

به زودی لباسهایی وارد بازار می شود که به لطف سیستم سرمایشی که در خود دارند همواره خنک می مانند.

به گزارش مهر، از این پس آتش نشانهایی که وارد مناطق آتش گرفته می شوند یا ورزشکارانی که مجبورند در هوای گرم و سوزان به فعالیتهای ورزشی خود ادامه دهند دیگر نگرانی چندانی درباره حفظ سلامت خود نخواهند داشت.

دانشمندان با استفاده از تازه ترین دستاوردهای فناوری نانو پوششی ساخته اند که در خود سیستم سرمایشی بسیار سبکی دارد.

این نوآوری توسط دانشمندان Penn State در آمریکا ارایه شده و پیش بینی می شود تحولی بزرگ در صنعت پوشاک جهان ایجاد کند.

به طور کلی اکثر مواد سرامیکی که به عنوان عایق در برابر حرارت به کار گرفته می شوند حاوی سرب هستند. حالا اما دانشمندان با صرفه نظر از این عنصر دست به نوآوری جالب توجهی زده اند.

درحالی که سیستمهای سرمایشی رایج از مواد خنک کننده ای استفاده می کنند که خطراتی برای محیط زیست به همراه دارد اما در این پوششهای جدید از سیستم خنک  کننده ای بهره گرفته شده که دیگر چنین خطراتی را به همراه ندارد.

دسته ای از مواد موسوم به مواد الکتروکالوریک وجود دارند که با بهره گیری از ساختاری نانویی تغییرات دمایی برگشت پذیری در یک میدان الکتریکی دارند.

مواد الکتروکالوریکی رایج ساختار تک کریستالی مناسبی برای ایجاد سرمایش دارند اما در عین حال شکننده هم محسوب می شوند که این یک محدودیت مهم به شمار می آید.

اکنون دانشمندان ماده نانویی جدیدی ساخته اند که انعطاف پذیری بالایی داشته و درحالی که تولید آن نیز به راحتی صورت می گیرد به عنوان یک ماده دوست دار محیط زیست محسوب می شود. عملکرد این ماده بدین ترتیب است که با قرار گرفتن در یک میدان الکتریکی بی خطر برای انسان به راحتی عمل خنک سازی را انجام می دهد.

قرار است به کارگیری این ماده در نسل جدید پوشاک آتش نشانان و ورزشکاران آغاز شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------