نخستین نقشه توپوگرافی عطارد منتشر شد



اخبارعلمی,خبرهای علمی,عطارد

ماموریت مسنجر ناسا نخستین نقشه وضوح بالا و جامع از توپوگرافی سیاره عطارد را به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از ناسا، این نقشه نخستین مدل ارتفاع دیجیتالی جهانی از داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی است و برخی جزئیات جالب از کل سطح عطارد را آشکار می‌کند.

این نقشه توپوگرافی جهانی یکی از سه محصول منتشر شده توسط سازمان سیستم داده سیاره‌ای (PDS) است که تمام داده‌های ماموریت سیاره‌ای ناسا را جمع‌آوری و توزیع می‌کند. ماموریت مسنجر در پانزدهمین و تازه‌ترین گزارش خود بیش از 10 ترابایت داده علمی در مورد عطارد را به اشتراک گذاشته که شامل نزدیک به 300 هزار تصویر، میلیون‌ها طیف و نقشه‌های بی شمار در کنار ابزارهای تعاملی برای بررسی این داده‌ها است.

نقشه جدید به تکمیل نسخه قدیمی منتشر شده توسط مسنجر پرداخته که یک نقشه توپوگرافی ناشی از سنجش‌های ابزار ارتفاع‌سنج لیزری عطارد بود. به دلیل مدار بالای غیر عادی فضاپیما، این ابزار تنها قادر به انجام سنجش‌ها در نیمکره شمالی و نزدیک منطقه قطبی سیاره بود و توپوگرافی بیشتر نیمکره جنوبی ناشناخته باقی مانده بود.

نقشه جدید بلندترین و کوتاهترین ارتفاعات عطارد را نمایش داده و بلندترین نقطه آن 4.48 کیلومتر بالای سطح در جنوب استوای سیاره و پائین‌ترین نقطه 5.38 زیر ارتفاع متوسط آن در دشت Rachmaninoff است.

در میان تصاویر منتشر شده، یک نقشه جدید نیز هست که نمایی دقیق از منطقه نزدیک به قطب شمال عطارد را ارائه کرده است.

به گفته ناسا، خورشید همیشه در نزدیکی مناطق شمالی عطارد پائین بوده و سایه‌های بلندی بر منطقه انداخته که می‌توانند مشخصه‌های رنگی سنگها را بپوشانند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------