سیاه‌چاله‌ای که 660 برابر خورشید عظمت دارد



اخبارعلمی,خبرهای علمی,سیاه چاله

محققان به تازگی توانسته‌اند بدون داشتن عکس واقعی از یک سیاه‌چاله، اندازه آن را تخمین بزنند و در ناباوری دریافتند که این سیاه‌چاله 660 برابر حجم خورشید است.

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert، سیاه‌چاله‌های عظیم که در مرکز کهکشان‌‌ها قرار دارند، توده‌ای ستاره‌های اخترفیزیک هستند که نه تنها بسیاری از ذهن‌های نخبه جهان را به خود مشغول کرده‌اند، دست‌مایه بسیاری از داستان‌های علمی-تخیلی است.

با این حال، گروهی از دانشمندان بین‌المللی سیاه‌چاله‌ای را درون کهکشان NGC 1332، که 73 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، اندازه‌گیری کرده‌اند و به عظمت این سیاه‌چاله پی برده‌اند.

این یکی از دقیق‌ترین اندازه‌گیری یک سیاه‌چاله است که تاکنون انجام شده است. به گفته این تیم، سیاه‌چاله مذکور ابری از گاز دارد که دور آن با سرعت 1/8 میلیون کیلومتر در ساعت می‌چرخد. اندازه‌گیری سرعت این چرخش بسیار مهم است زیرا دانستن اینکه این ابرهای متراکم و سرد با چه سرعتی دور سیاه‌چاله در حال چرخشند، می‌تواند بر اساس «کشش گرانشی» اطلاعات بسیاری در مورد جرم مرکز سیاه‌چاله ارائه دهد.

این ابرها نوری از خود ساطع نمی‌کنند تا ستاره‌شناسان بتوانند آنها را آشکارسازی کنند اما «آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما» (ALMA) طول موجی از نور را به سوی این اجرام آسمانی می‌تاباند تا قابل رویت شوند. این نور طول موجی نزدیک میلی‌متر، بین نور فروسرخ و امواج رادیویی دارد، و از این رو به عنوان اشعه میلی‌متری و ریزمیلی‌متری شناخته می‌شود.

طول موج‌های این نور ساطع‌شده از ابرهای عظیم سرد در فواصل میان ستاره‌ای، در نتیجه درجه حرارتی فقط کمتر از ۱۰ درجه بالای صفر مطلق و برخی به واسطه قدمت و فاصله بیشتر از کهکشان در گیتی است.

ستاره‌شناسان می‌توانند این را برحسب حالات شیمیایی و فیزیکی مولکولی در ابرها، تراکم ناحیه‌های گاز و گرد و غبار مکانی که ستاره جدید در حال تولد است، استفاده و بررسی کنند. اغلب، این ناحیه‌ها در گیتی سیاه و کدر در نور مرئی هستند، اما آنها به روشنی در طول موج میلی‌متری و ریزمیلی‌متری از طیف تابش دارند.

به گفته آرون بارت، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی، این نخستین بار است که آلما حرکت مداری مولکول‌های گازی سرد را در داخل کره گرانشی جریان یک سیاه‌چاله کاوش کرده است. بارت می‌افزاید: «ما به طور مستقیم منطقه‌ای را که در آن گاز سرد در حال واکنش به کشش گرانشی سیاه‌چاله است، مشاهده کردیم».

محققان معتقدند که شناخت این سیاه‌چاله ما را در شناخت چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌ها به عنوان یک کل کمک می‌کند.

این محققان با نقشه‌برداری از گردش این صفحه با داده‌های وضوح بالا توانستند جرم دقیق این سیاه‌چاله را با گستره عدم قطعیت 10 درصد تعیین کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------