کنفرانس خبری ناسا: کشف ۱۲۸۴ سیاره فراخورشیدی جدید/۵۵۰ سیاره سنگی شبیه زمین‌،۹ سیاره در دامنه زندگی



اخبارعلمی,خبرهای علمی,ناسا

 ناسا در کنفرانس خبری خود درباره یافته‌های جدید ماموریت کپلر از کشف تائید شده ۱۲۸۴ سیاره فراخورشیدی جدید خبر داد که حداقل ۵۵۰ مورد آنها سیاره‌های سنگی یا زمین‌سان هستند و ۹ مورد آنها در دامنه زندگی ستاره خود قرار دارند. این مسئله امیدها برای پیدا کردن دوقلویی برای زمین را افزایش داده است.

تاکنون کشف این تعداد سیاره به صورت همزمان سابقه نداشته و مقام‌های ناسا می‌گویند از تکنیک جدیدی برای تائید یافته‌های تلسکوپ کپلر استفاده کرده‌اند. الن استوفان،یکی از دانشمندان ارشد ناسا در این کنفرانس خبری گفت: این یافته‌های جدید به ما امید می‌دهد که سرانجام روزی بتوانیم حول یک ستاره دیگر مانند خورشید ما، زمین دیگری را کشف کنیم.

در جولای ۲۰۱۵ فهرستی از ۴ هزار و ۳۰۲ سیاره احتمالی که کپلر آنها را رصد کرده بود منتشر شد. برای ۱۲۸۴ مورد از این موارد احتمال سیاره بودن بر اساس یافته‌های جدید بیش از ۹۹ درصد است که امکان سیاره نامیدن آنها را به ناسا می‌دهد. از میان سیاره‌های تائید شده ۵۵۰ مورد سیاره‌های سنگی یا زمین‌سان هستند که ساختار صُلب و صخره‌ای مانند زمین دارند. ۹ مورد از این سیاره‌‌ها هم در دامنه زندگی قرار دارند. دامنه زندگی در اخترشناسی بازه ای از فاصله در سامانه یک ستاره است که بتوان در آن سیاره ای با فشار اتمسفر کافی یافت کرد که شرایط وجود آب مایع در سطح خود را دارا باشد.

مأموریت کپلر( Kepler Mission) یک تلسکوپ فضایی ساخت ناسا است که باهدف کشف سیارات فراخورشیدی مشابه زمین به فضا پرتاب شده‌است.  سیارهٔ فراخورشیدی یا فراسیاره ( Exoplanet یا Extrasolar planet) سیاره‌ای است که خارج از سامانه خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش‌است.

در کشفیات جدید ناسا خبری از پیدا شده نشانه‌های حیات فرازمینی نیست اما مقام‌های ناسا اعلام کرده‌اند که تحقیقات خود را در این سیاره‌های فراخورشیدی در این رابطه ادامه خواهند داد.

 

اخبار علمی - خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------