دومین سال حضور کاوشگر "کنجکاوی" در سیاره سرخ به سال مریخی



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

در اوت 2014 کاوشگر "کنجکاوی" دومین سالگرد فرود خود را در سیاره سرخ جشن گرفت و این هفته این دومین سالگرد فرود این کاوشگر در مریخ به سال مریخی خواهد بود.

یک سال مریخی 687 روز یا کمتر از دو سال زمینی است. مریخ در شیبی گردش می‌کند که بسیار شبیه سیاره زمین است از این رو از فصل‌های مشابه نیز برخوردار است. ناسا همزمان با دو سالگی مریخی فرود کاوشگر "کنجکاوی" توانسته اطلاعاتی را در مورد الگوهای فصلی در جو مریخ جمع‌آوری و بررسی کند.

این چهار سال زمینی یا دو سال مریخی با فرود چشمگیر کنجکاوی، ثبت سلفی‌ها، موفقیت در آزمایشات سخت، نشانه‌هایی از آب و سایر عناصر لازم برای حیات در مریخ همراه بوده است.

ناسا طی این مدت توانسته داده‌های جمع‌آوری شده در هر فصل از مریخ را جمع‌آوری کرده و مشخص کند که کدام رویدادها به شکل دوره‌ای در هر فصل بوده و کدامیک تنها یکبار اتفاق می‌افتند.

یکی از رویدادهای غیرعادی، افزایش 10 برابری سطوح متان کشف شده در جو مریخ طی چند هفته در اولین پائیز حضور کنجکاوی در سیاره سرخ بود که در ابتدا اعلام کرده بود تقریبا وجود ندارد. زمانی که این افزایش در سال بعد تکرار نشد، ناسا آن را یک رویداد دوره‌ای اعلام کرد که فصلی نیست.

سایر سنجش‌ها از جمله دما، رطوبت و فشار هوا بیشتر دوره‌ای هستند. طیف‌های دمایی بطور گسترده‌ای متفاوت هستند اما یک گرایش قوی فصلی را دنبال می‌کنند که بویژه وقتی با انواع مشابه آن‌ها در موقعیتی مانند لس‌آنجلس نقشه‌برداری می‌شوند، واضح می‌شوند. بر اساس مشاهدات کاوشگر کنجکاوی، یک بعدازظهر تابستانی مریخ از دمای 15.9 درجه سانتیگراد برخوردار بوده، اما شبهای زمستانی آن می‌توانند تا منفی 100 درجه سانتیگراد سرد شوند.

اختلاف فشار هوا نیز بسیار شدید است. میلیون‌ها تن دی‌اکسیدکربن به شکل جامد در کلاهک‌های قطبی در طول زمستان منجمد می‌شوند و مجددا در بهار به جو باز می‌گردند که به گفته ناسا، منجر به تغییرات فصلی در فشار هوا تا حدود 25 درصد می‌شود.

به نظر می‌رسد که وضوح جو محلی نیز توسط فصل‌ها دیکته می‌شود و کاوشگر کنجکاوی در دهانه گیل به ثبت نوسانات در دید پرداخته که در تابستان به 30 کیلومتر و در زمستان به 130 کیلومتر می‌رسد.به گزارش  ایسنا به نقل از اسپیس، یادگیری تمایز قائل شدن بین تغییرات فصلی و ناهنجاری‌های نادر در درک جو مریخ چه در گذشته و چه حال، سودمند است.

 

اخبار علمی - سیناپرس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------