واضح‌ترین تصویر از گذر عطارد از مقابل خورشید (+فیلم)



اخبارعلمی,خبرهای علمی,عطارد

در روز 9 مه (20 اردیبهشت) داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی از برابر صفحه درخشان خورشید عبور کرد و ستاره‌شناسان آماتور و رصدخانه‌های تخصصی به ثبت تصاویر و فیلم‌هایی از این رویداد نادر پرداختند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس، اما یکی از این تلاش‌ها برای ثبت عبور عطارد بسیار بی‌سابقه بود زیرا توانست تصاویری با بالاترین وضوح فضایی را از آن بگیرد.

نمای به تصویر کشیده شده در این ویدیوی خارق‌العاده با تصاویر ثبت شده توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا آغاز می‌شود. در ادامه، تصاویری با وضوح بالا به نمایش درآمده که صفحه کوچک سیاه رنگ عطارد را در برابر زمینه درخشان خورشید نشان می‌دهد.

این تصاویر وضوح بالا توسط تلسکوپ خورشیدی جدید(NST) در رصدخانه خورشیدی خرس بزرگ ثبت شده است. این تلسکوپ خورشیدی با قطر 1.6 متر، بالاترین وضوح را در جهان دارد، از این رو تصاویر آن دقیق‌ترین نمونه‌های ثبت شده هستند.

رصدخانه فضایی دینامیک خورشیدی در طیف گسترده‌ای از طول موج‌ها به خورشید می‌نگرد، از این رو توانست گذر عطارد را در رنگین‌کمان کاملی از رنگها شکار کند. چشم انسان قادر به دیدن بیشتر طول‌ موج‌های ثبت شده توسط این رصدخانه نیست اما تصاویر و فیلمهای آن، طول‌مو‌ج‌های متفاوت را به شکل رنگهایی ترجمه می‌کند که انسان هم بتواند آن‌ها را ببیند.

گذر عطارد در هر قرن 13 بار اتفاق می‌افتد و نوبت دیگر این رویداد در سال 2019 خواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------