آلودگی نور، بحران خاموش انسان امروزی



اخبارعلمی,خبرهای علمی,آلودگی نور

....دانشمندان معتقدند که زندگی انسان مدرن به نحوی شکل گرفته است که تقریبا 80 درصد از مردم جهان در محیط های دارای آلودگی نوری زندگی می کنند و به همین دلیل نیز باید به این نوع از آلودگی توجه بیشتری داشت.

سیناپرس، اختراع سیستم های مصنوعی نوردهی و شبکه های برق کشی شهری توانسته است تا زندگی بشر را به شدت متحول سازد ولی از سوی دیگر نیز این سیستم ها با مضراتی برای انسان همراه بوده اند که متاسفانه معمولا نادیده گرفته می شوند. مهم ترین این مشکلات را می توان آلودگی نوری دانست که تقریبا همه ما بدون آگاهی، در معرض آن قرار داریم.

آلودگی نوری به شرایطی گفته می شود که به موجب آن انسان ها به واسطه ازدیاد نورهای مصنوعی نمی توانند از نور طبیعی در محیط بهره مند شوند. به صورت بدیهی محیط های شهری موجب شده اند تا کمتر کسی بتواند آسمان پرستاره را مشاهده کند که علت اصلی این موضوع، نورهای زیاد خیابان ها و خودروها و حتی خانه ها است.

حال گروهی از دانشمندان در سطح بین المللی دست به دست هم داده و در تحقیقات گسترده دریافته اند که بیش از 80 درصد از مردم کره زمین در معرض آلودگی نوری قرار دارند. دانشمندان دریافته اند که تنها یک سوم مردم کره زمین در محیط هایی زندگی می کنند که به اندازه کافی برای مشاهده کهکشان راه شیری، تاریک هستند و همین امر نیز نشان دهنده میزان خطر آلودگی نوری در کره زمین است.

البته این آسیب ها تنها به زمینه ستاره شناسی باز نمی گردد بلکه ساختار زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده است. سیستم زندگی بشر باید به نحوی باشد که تقریبا نیمی از روز را در روشنایی و نیمی از آن را در تاریکی نسبی سپری کند ولی آلودگی نوری موجب شده است تا این وضعیت از بین بورد و به این ترتیب سلامت سیستم زیستی انسان به خطر می افتد. بنا به گفته یکی از دانشمندان فعال در این پروژه می توان ادعا کرد که بیشتر انسان های امروزی به واسطه آلودگی نوری تجربه واقعی از حضور در شب را در زندگی خود نداشته اند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------