خانه‌های فضایی که ناسا 40 سال پیش به تصویر کشیده بود / تصاویر



از آنجا که انسان‌ها در همه قاره‌ها حتی قطب جنوب هم ساکن شده‌اند، هم‌اکنون گزینه برای جایی که می‌خواهیم زندگی کنیم، بسیار است. اما به این فکر کرده‌اید که گزینه‌های زندگی روی سیارات دیگر کدام‌ها هستند؟ 40 سال پیش ناسا تصاویر بسیار زیبایی را از کلونی‌های فضایی که تا سال 2100 می‌توانند زیستگاه‌ انسان باشند، منتشر کرد که این گزینه‌ها را حتی بیشتر هم می‌کند.

به گزارش آنا به نقل از دیلی‌میل، دکتر ال گلاباس (Al Gobus)، کارشناس رویدادهای فضایی و کارمند ناسا گفت: «من مطمئنم که این زیستگاه‌های فضایی ساخته خواهند شد. اگر به عنوان انسان تصمیم بگیریم که این کلونی‌های فضایی را بسازیم، مطمئنا می‌توانیم بسازیم زیرا هم قابلیت علمی و هم علمی آن را داریم».

در این تصاویر هنری، که ناسا آنها را در سال 1975 طراحی کرده و در آنها آینده انسان‌ها را در سال 2100 به تصویر کشیده است، دانشمندان سعی کرده‌اند که نشان دهند کلونی‌های فضایی انسان‌ها در آینده چه شکلی خواهند داشت.

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,خانه‌های فضایی

 

تیمی از مرکز تحقیقات ایمز ناسا با رهبری جرارد اونیل (Gerard O'Neill) و متشکل از محققان، معماران و دانشمندانی بر سر اینکه کدام ایده‌ها در آینده امکان‌پذیر هستند، به بحث نشستند.

حالت چرخشی که این ساختارهای فضایی دارند، نیروی گریز از مرکز را به نیروی جاذبه مصنوعی تبدیل می‌کند

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,خانه‌های فضایی

 

در نهایت یکی از تصویرگران سه نمونه مفهومی برای ارائه به ناسا کشید که عبارت بودند از «کره برنال»، «کلونی مارپیچ» و «کلونی استوانه‌ای». هر کدام از این زیستگاه‌های مفهومی می‌توانستند یک میلیون نفر را به صورت همزمان در خود جا دهند. در هر سه طرح مفهومی از طرح دوار استفاده شده است که در آن نیروی گریز از مرکز، گرانش مصنوعی ایجاد می‌کند. این طرح‌ها همچنین قابلیت چرخش دارند تا بتوانند انرژی‌های خورشیدی را دریافت کنند.

در این سه طرح همچنین ساختار مناظر گیاهی زیبا و همچنین خانه‌های مدرن و راحت به تصویر کشیده شده است.

دکتر گلاباس در این مورد گفت: «این مکان‌هایی که به تصویر کشیده‌ایم می‌توانند جایی تمام عیار برای زندگی باشند؛ جایی که در آن کودکان‌مان بزرگ می‌شوند و ما هم در اعیاد مختلف با خانواده و دوستان‌مان دور هم جمع می‌شویم و هر از گاهی در تعطیلات، برای دیدن زمین به این سیاره مادر سفر می‌کنیم».

اونیل در آن زمان می‌گفت که با پیشرفت‌های درست فناوری، شروع ساخت و ساز در فضا از سال 1990 شروع خواهد شد. اما الان که به این گفته‌ها فکر می‌کنیم، به نظر خیلی خوش‌بینانه می‌آیند. با این حال، حدود 40 سال پیش این طرح‌ها کشیده شدند و زیستگاه‌های فضایی انسان‌ها پیش‌بینی شدند.

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,خانه‌های فضایی

 

قطعا می‌توان گفت که فناوری‌های فضایی حدود 40 سال پیش با سرعت انفجار بمب در حال پیشرفت بود. حدود سه سال پیش از اینکه ناسا اقدام به کشیدن این طرح‌ها کند، انسان برای نخستین بار پایش را روی ماه گذاشت و اسکای‌لب (Skylab)، نخستین ایستگاه فضایی ایالات متحده آمریکا، در مدار زمین در حال گردش بود.

بسیاری از طرح‌ها متکی به ساختار استوانه‌ای مرکزی است که در آن مستعمره‌های فضایی در حال چرخش هستند و نیروی چرخش نیروی گریز از مرکزی ایجاد می‌کند که جاذبه مصنوعی برای ساکنان در پی دارد و به آنها امکان می‌دهد که همانند روی زمین، روی زیستگاه خود نیز حرکت کنند و به گشت‌وگذار بپردازند

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,خانه‌های فضایی

 

در داخل هر کدام از ساختارها، چشم‌اندازهای زیبایی از خانه‌های مدرن و راحت وجود دارند که به گفته دکتر گلاباس، در آنها می‌توان زندگی کرد، بچه‌ها را بزرگ کرد و با خانواده و دوستان رفت‌وآمد کرد و هر از گاهی هم برای تعطیلات به زمین سفر کرد

این ساختار «کره برنل» رانشان می‌دهد که در آن حتی می‌توان کشاورزی و دامداری کرد؛ در حالی که بدنه بیرونی آن پوشیده از سلول‌های خورشیدی است و انرژی مورد نیاز این صنایع را در فضا تامین می‌کند

نمای بیرونی کره برنل، ساختار استوانه‌ای آن را نشان می‌دهد که با چرخش به دور خود نیروی جاذبه مصنوعی ایجاد می‌کند

هر چند که خط‌ زمانی ای که دانشمندان ناسا برای راه‌اندازی این زیستگاه فضایی مشخص کرده بودند، درست از آب درنیامده است اما دکتر گلاباس با قطعیت می‌گوید که این اتفاق دیر یا زود رخ خواهد داد.

وی می‌گوید: «نهایتا تا دو یا سه دهه دیگر ما هتل‌های کوچکی در فضا احداث خواهیم کرد که مردم به صورت منظم در آنها رفت‌و آمد دارند».

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,خانه‌های فضایی

 

با این حال از نظر گلاباس، شروع به ساخت زیستگاه فضایی در حال حاضر نمی‌تواند ایده خوبی باشد، زیرا فناوری و زیرساخت مورد نیاز هنوز کافی نیستند. به نظر او، ما نیاز به فرآیندی داریم که در آن، قبل از سکونت در فضا روی گزینه‌هایی که قابلیت زندگی طولانی در آنها وجود دارد، بررسی‌های بیشتری انجام دهیم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------