کشف سیاره‌ای شبیه به مشتری که دو ستاره دارد



اخبارعلمی,خبرهای علمی,سیاره‌

محققان با استفاده از تلسکوپ کپلر ناسا بزرگ‌ترین سیاره‌ای را که به دور دو ستاره می‌چرخد، پیدا کرده‌اند.

این سیاره که کپلر ۱۶۴۷b نامیده شده، در واقع از نظر شعاع و جرم هم‌اندازه‌ی مشتری است. ستاره‌های این سیاره هم تا حدودی به خورشید ما شباهت دارند. یکی از آنها از خورشید درخشان‌تر و بزرگ‌تر است و دیگری کمی کوچک‌تر‌. کل این منظومه‌ی شمسی ۳۷۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد و قدمت آن ۴٫۴ میلیارد سال تخمین زده شده؛ یعنی تقریبا هم‌سن منظومه‌ی شمسی ماست.

دانشمندان سیاره‌ی کپلر ۱۶۴۷b‌ را با همان روش همیشگی برای کشف سیاره‌های فراخورشیدی پیدا کردند. وقتی سیاره‌ها با فواصل زمانی معین از مقابل ستاره‌شان عبور می‌کنند، نور و درخشش این ستاره را اندکی کاهش می‌دهند. کپلر می‌تواند این کاهش نور را تشخیص دهد و سیاره‌ی مربوطه را پیدا کند. دانشمندان با بررسی و سنجش میزان کاهش نور می‌توانند اندازه و جرم سیاره‌ها را محاسبه کنند. همچنین با زیر نظر گرفتن فاصله‌ی زمانی میان دفعات کاهش نور، تناوب مداری این سیاره را تعیین می‌کنند.

یکی دیگر از جنبه‌های هیجان‌انگیز مدار کپلر ۱۶۴۷b این است که در منطقه‌ی قابل حیات هر دو ستاره‌ قرار دارد. در این منطقه دما به اندازه‌ی کافی برای وجود آب در سطح یک سیاره‌ی سنگی مناسب است. از آنجا که آب برای زمین حیاتی است، بنابراین وجود آن در هر جای دیگری از عالم می‌تواند نویدبخش حیات فرازمینی باشد. اما یک مشکل وجود دارد. این سیاره هم درست مثل مشتری از نجس گاز است. بنابراین به احتمال زیاد هیچ حیات فرازمینی در آن وجود ندارد. اما اگر این سیاره یک قمر داشته باشد، ممکن است شرایط آن برای وجود آب مناسب باشد چون در منطقه‌ی قابل حیات قرار خواهد داشت.

کپلر ۱۶۴۷b تنها یکی از اکتشاف‌های شگفت‌انگیز کپلر است. بیش از ۷ سال است که این تلسکوپ سیاره‌های فراخورشیدی را زیر نظر قرار داده. اخیرا محققان ناسا ۱۲۸۴ سیاره‌ای را که این تلسکوپ فضایی پیدا کرده بود، تایید کردند. بنابراین به لطف کپلر تاکنون بیش از ۲۰۰۰ سیاره‌ی فراخورشیدی کشف شده است.

 

اخبار علمی - دیجی کالا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------