رعد و برق های دهانه آتش فشان از کجا می آیند؟



اخبارعلمی,خبرهای علمی,آتش فشان

به تازگی دانشمندان دانشگاه مونیخ موفق شده اند تا با تصویر برداری دقیق از دهانه آتش فشان ساکوراجیما، پرده از راز نحوه شکل گیری رعد و برق های دهانه آتش فشانی بردارند.

شاید بتوان رعد و برق های دهانه آتش فشان های فعال را یکی از زیباترین و جذاب ترین مناظر ایجاد شده توسط طبیعت دانست ولی چگونگی رخ دادن چنین امری تا به امروز برای دانشمندان به عنوان یک سوال بزرگ مطرح بوده است. حال به نظر می رسد که دانشمندان توانسته اند تا با بهره گرفتن از آخرین فناوری های تصویربرداری به سراغ ایمن مسئله رفته و پاسخی منطقی را برای آن بیابند.

نخستین تفاوت عمده این رعد و برق ها این است که آنها الزاما رو به پایین اعمال نمی شوند و دلیل اصلی شکل گیری آنها، مغناطیسی شدن خاکسترهایی است که به واسطه ماگما به اطراف پاشیده می شوند.

برای این کار متخصصان به سراغ برداشت تصاویری دقیق و با سرعت بالا از روی فعالیت های روی قله آتش فشانی ساکوراجیما دست زده اند و به این ترتیب توانسته اند تا دلیل منطقی برای این رعد و برق ها بیابند. تقریبا همه ما نحوه شکل گیری رعد و برق در آسمان را می دانیم ولی به نظر می رسد که تعریف رعد و برق در قله های آتش فشانی کاملا متفاوت است و نوع ساختار کلی این رعد و برق ها به شکل دیگری رقم خورده اند.

نخستین تفاوت عمده این رعد و برق ها این است که آنها الزاما رو به پایین اعمال نمی شوند و دلیل اصلی شکل گیری آنها، مغناطیسی شدن خاکسترهایی است که به واسطه ماگما به اطراف پاشیده می شوند. به این ترتیب می توان گفت که این تحقیقات که توسط دانشمندان دانشگاه مونیخ انجام شده است، سرانجام پاسخ این سوال علمی را ارائه کرده است. شایان ذکر است که کوهستان ساکوراجیما، فعال ترین آتش فشان کره زمین محسوب می شود. همچنین باید یادآور شد که نتایج به دست آمده از این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی به تالیف درآمده و در نشریه تحقیقات جغرافیایی منتشر شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------