خط کشی برای اندازه گیری جهان



اخبارعلمی,خبرهای علمی,خط کش

به تازگی دانشمندان توانسته اند تا ساختاری منحصر به فرد را طراحی کنند که در حقیقت حکم یک خط کش بسیار دقیق کوانتومی را دارد و می توان به کمک آن فواصل نجومی را به صورت دقیق اندازه گیری کرد.

سیناپرس- گروهی از فیزیک دانان از مرکز کوانتومی روسیه و انستیتو فیزیک و فناوری مسکو موفق به ایجاد روشی جدید در ساخت حالت کوانتومی در هم تنیده ویژه ای شده اند که می تواند به عنوان یک خط کش با دقت بسیار بالا برای اندازه گیری فواصل زیاد با دقت اتمی مورد استفاده قرار گیرد. این تکنیک می تواند برای افزایش حساسیت تداخل سنج نوری (چیزی مشابه با مواردی که برای شناسایی امواج گرانشی به کار گرفته شد) نیز مورد استفاده قرار گیرد.

لیگو (LIGO) در ابتدا یک لیزر واحد را به دو گروه تقسیم می کند که بعدا با یکدیگر ترکیب می شوند. اگر یکی از این گروه ها مداخلاتی مانند موج گرانشی را تجربه کند طول موج را تغییر داده و بین دو گروه تفاوتی قابل اندازه گیری را ایجاد می کند که به آن الگوی تداخل می گویند

به بیان ساده، لیگو (LIGO) در ابتدا یک لیزر واحد را به دو گروه تقسیم می کند که بعدا با یکدیگر ترکیب می شوند. اگر یکی از این گروه ها مداخلاتی مانند موج گرانشی را تجربه کند طول موج را تغییر داده و بین دو گروه تفاوتی قابل اندازه گیری را ایجاد می کند که به آن الگوی تداخل می گویند. لیگو هم اکنون می تواند تفاوت هایی قابل قیاس با قطر یک پروتون را اندازه گیری کند. از طرفی دیگر بنابر نظر دانشمندان این خط کش کوانتومی جدید می تواند پالس های لیزری که به طور همزمان ممکن است در دو نقطه قرار گیرند را نیز اندازه گیری کند.

بر اساس اظهارات الکساندر اولانف (Alexander Ulanov) که به عنوان راهبر این تحقیق مشغول به فعالیت بوده است، در حالی که مطالعات این تحقیق در محیط آزمایشگاه انجام شده است از همین روش می توان در تداخل سنج های زمینی نظیر لیگو یا نمونه های فضایی آن مانند لیزا (LISA) نیز استفاده کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------