بالاتر از سیاهی هم رنگی هست



اخبارعلمی,خبرهای علمی,رنگ

یک شرکت کوچک رنگ‌سازی در جنوب انگلیس رنگ سیاه منحصر به فردی تولید کرده که پیش از این وجود نداشته است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری دویچه وله، رامبراند، به گفته شرکت Surrey Nano Systems در تولید این رنگ که نام آن «ونتابلک» Vantablack یا تیره ترین رنگ گذاشته اند از خاصیت بازتاب و جذب الکترومغناطیسی کربن و فن‌آوری نانو بهره گرفته شده است.


مهندسان SNS مرکز تحقیقات نانو شهر ساری واقع در جنوب شرقی انگلیس رشته‌های بسیار ریز و باریکی از کربن تولید کرده‌اند به گونه‌ای که یک میلیارد از این رشته‌ها را می‌توان روی سطح ناخن انسان جا داد. در کنار هم قرار گرفتن آنها به این ویژگی می‌انجامد که عملا هیچ نوری را بازتاب نمی‌دهد. این رشته‌های ریز 99.965 درصد نور را می‌گیرند و تنها 0.035 درصد آن را پس می‌دهند. رنگ سیاهی که روزانه با آن سر و کار داریم 10 درصد نور را برمی‌گرداند.


دانشمندان سازمان فضایی ناسا پیش‌ترموفق شده‌اند آلیاژی با 0،04 درصد قابلیت بازتاب نور بسازند و این رکورد را تا مدت زیادی در کتاب گینس حفظ کنند.


اینک دانشمندان انگلیسی با تولید «ونتابلک» در راس همه تولیدکنندگان رنگ سیاه قرار دارند. آنها نیز همچون آمریکایی‌ها از رشته‌های ریز کربن استفاده کرده‌‌اند. عرض این رشته‌ها کمتر از 8 نانومتر و طول آن یک میکرومتر است. این رشته‌های دوجداره به شکل عمودی اما با فاصله روی فرولایه‌ای آلومینیومی و زیر پرتو نور قرار می‌گیرند.


اشعه لیزر طول موج‌های متفاوتی دارد و در زوایای مختلف روی سطح فرولایه آزمایشی تابانده می‌شود. نتایج یکسان هستند. رشته‌های ریز کربن بیش از 99.9 درصد نور را جذب می‌کنند. به این ترتیب رنگ‌ سیاهی پدیدار می‌شود که تا کنون نظیرش دیده نشده است.


ونتابلک نظر دانشمندان علوم فضایی و تولیدکنندگان سیستم‌های نوری ماهواره‌ای را به خود جلب کرد و اخیرا نظامیان نیز نسبت به این محصول علاقه نشان داده‌اند. در پی افزایش تقاضا، دولت انگلیس مداخله کرد و صدور روش‌های توسعه و تولید این محصول را برای شرکت تولیدی نامبرده ممنوع ساخت.


شرکت‌هایی از سراسر جهان که مایل به استفاده از این فناوری جدید نانو در تولید رنگ هستند، می‌توانند ابزارآلات و دستگاه‌های خود را به شرکت SNS بفرستند تا با این رشته‌‌های ریز کربنی روکش شوند.


اخیرا علاوه بر شرکت‌های تولید ‌سیستم‌های ماهواره‌‌ای و مخابراتی، یک شرکت سازنده ساعت در سوئیس و نیز یک جواهرسازی در نیوزلند تمایل بسیاری به ونتابلک نشان داده‌اند. جایگاه این فناوری در دنیای هنر نیز آشکار است. آنیش کاپور، مجسمه‌ساز هندی توانسته است حق انحصاری استفاده از ونتابلاک در هنر را از شرکت SNS دریافت کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------