قدیمی ترین رایانه مکانیکی جهان کشف شد



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,رایانه مکانیکی

دانشمندان از کشف دستگاهی خبر داده اند که می توان آن را قدیمی ترین رایانه مکانیکی دنیا به شمار آورد.

به گزارش مهر، کمی بیش از یک قرن پیش دستگاهی در لاشه غرق شده کشتی واقع در سواحل یونان کشف شد که اکنون مشخص شده یکی از پیشرفته ترین دستگاههای رصدی در زمان خود و البته قدیمی ترین رایانه مکانیکی دنیا محسوب می شود.

دانشمندان با بررسی دقیق باقیمانده آثار حکاکی چرخ دنده ها و صفحات برنزی این دستگاه به این نتیجه رسیده اند که با یک وسیله کاربردی در اخترشناسی روبرو هستند اما ابهامات درباره آن همچنان ادامه داشت.

اکنون نتایج تحقیقاتی منتشر شده که بیش از یک دهه بر روی این دستگاه انجام شده است. دانشمندان از پیشرفته ترین فناوریهای تصویربرداری استفاده کرده اند تا متون مرتبط با سیارات فراخورشیدی کشف شده به همراه این دستگاه را رمزگشایی کنند.

به باور آنها این دستگاه ۲۱۰۰ سال پیش در یونان ساخته شده و می توان آن را نوعی راهنمای فلاسفه برای بررسی کهکشان به شمار آورد. گذشته از تمامی این گمانه زنی ها، این وسیله قدیمی ترین رایانه مکانیکی دنیا محسوب می شود.

الکساندر جونز استاد تاریخ باستان از دانشگاه نیویورک درباره این کشف مهم می گوید: از این دستگاه نکات زیادی را درباره تفکرات مردم در ۱۰۰ سال پیش نسبت به خورشید گرفتگی متوجه شده ایم.

دانشمندان تصور می کنند که از این دستگاه برای بررسی حرکات خورشید و ماه، وضعیت سیارات و پیش بینی خورشید گرفتگی ها استفاده می شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------