کاشت گیاهان مختلف با تغییر ارگانیزم های موجود در خاک



اخبارعلمی,خبرهای علمی,خاکی

دانشمندان دریافته اند که برای سازگار سازی خاک با رشد گیاهان مختلف، کافی است تا ارگانیزم های موجود در خاک را تغییر بدهید و به این ترتیب خاک برای رشد هر گونه گیاهی آماده خواهد شد.

سیناپرس- بسیاری از گیاهان برای رشد به نوع خاصی از خاک نیاز دارند و به همین دلیل نیز نمی توان آنها را بر روی نقاط مختلف کره زمین پرورش داد. در این میان دانشمندان به راهکاری دست پیدا کرده اند که می توان به کمک آن این مشکل را به صورت کامل مرتفع ساخته و به سراغ کاشت گیاهان مختلف در محیط غیربومی آنها رفت.

دانشمندان در آزمایش های خود یک لایه از خاک را به ضخامت 1 سانتی متر به خاک اولیه افزوده بودند که این لایه دارای تمامی موجودات زنده اصلی موجود در خاک مرجع بوده است و به همین دلیل نیز توانسته اند تا سرعت رشد و نوع گیاهان رشد پذیر در منطقه را تغییر بدهند

محققان معتقدند که اگر ارگانیزم های موجود در خاک را تغییر بدهید، می توانید نوع گیاهانی که می توانند در آن رشد کنند را نیز تغییر بدهید. برای اثبات این تئوری، دانشمندان یک مزرعه آزمایشی در کشور هلند طراحی کردند که در آن افزودن یک لایه نازک از خاک از یک اکوسیستم سالم، موجب ایجاد سرعت بسیار بالای در باروری خاک شد.

با این وجود نکته بسیار ویژه در این آزمایش این بود که این تلقیح خاک می توانست تعیین کند که این اکوسیستم در چه راستایی توسعه خواهد یافت.  یسپر وبوس به عنوان یکی از افراد برجسته فعال در انستیتوی بوم شناسی واخنیخن در هلند در این باره می گوید: «ارگانیزم های خاک در حقیقت مولفه های اصلی ای هستند که سمت و سوی حرکتی اکوسیستم را تعیین می کنند.»

حال دانشمندان به دنبال این هستند که دریابند که این امر تا چه اندازه می تواند در ابعاد وسیع کاربری داشته باشد. آنها در آزمایش های خود یک لایه از خاک را به ضخامت 1 سانتی متر به خاک اولیه افزوده بودند که این لایه دارای تمامی موجودات زنده اصلی موجود در خاک مرجع بوده است و به همین دلیل نیز توانسته اند تا سرعت رشد و نوع گیاهان رشد پذیر در منطقه را تغییر بدهند و در گام بعدی قرار است تا این طرح در سطحی وسیع تر و در مزارع بزرگ به شلکی مشابه اجرا شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------