جلیقه ضدگلوله ای از جنس تار عنکبوت های دستکاری شده ژنتیکی



اخبارعلمی,خبرهای علمی,عنکبوت

ارتش آمریکا در برنامه ای ویژه قصد دارد تا به ساخت نسل جدیدی از جلیقه های ضدگلوله دست بزند و برای این کار ماده اولیه مدنظر آنها، تار عنکبوت هایی است که به صورت ژنتیکی دستکاری شده اند.

سیناپرس- به تازگی ارتش آمریکا برای ساخت زره های پوشیدنی ویژه ای برای سربازان خود قراردادی 100 هزار دلاری با یک کمپانی مهندسی ژنتیک منعقد کرده است. این کمپانی که کرگ بایوکرفت (Kraig Biocraft) نام دارد با استفاده از تار عنکبوت موفق به ساخت پوششی ویژه شده است و هم اکنون قصد دارد تا میزان مقاومت آن در هنگام پوشیده شدن را نیز مورد آزمایش قرار دهد. جون رایس(Jon Rice) به عنوان مدیر ارشد عملیاتی این کمپانی در این باره توضیح می دهد که این گروه به دنبال ساخت پوششی با تکنیک های ویژه و ضخامتی خاص است که بتواند در از لحاظ کارایی از دیگر مواد استاندارد بالاتر قرار بگیرد

قدرت پوشش های تارعنکبوتی یاد شده تنها دو سوم زره هایی است که با ماده کولار (Kevlar) ساخته می شوند. اما کولار بسیار ضخیم بوده و تنها قادر است تا قسمت بالایی بدن را پوشش دهد. به این ترتیب ساخت زره های تار عنکبوتی نه تنها حرکات بدن را راحت تر می کند بلکه می تواند از تمامی قسمت های بدن نیز محافظت کند..

اگر همه چیز خوب پیش برود و آزمون های انجام شد بر روی پوشش یاد شده امیدوار کننده باشد، قرارداد یاد شده تا 1 میلیون دلار افزایش خواهد یافت و به این ترتیب می توانیم خود را برای مشاهده بهترین زره بدنی برای انسان ها اماده کنیم. با این حال باید به یاد داشت که قدرت پوشش های تارعنکبوتی یاد شده تنها دو سوم زره هایی است که با ماده کولار (Kevlar) ساخته می شوند. اما کولار بسیار ضخیم بوده و تنها قادر است تا قسمت بالایی بدن را پوشش دهد. به این ترتیب ساخت زره های تار عنکبوتی نه تنها حرکات بدن را راحت تر می کند بلکه می تواند از تمامی قسمت های بدن نیز محافظت کند.

دانشمندان مدت هاست که به قدرت جادویی تارهای عنکبوت پی برده اند. قدرت تار عنکبوت پنج برابر قدرت فولاد در قطر یکسان است، این ماده در برابر آسیب مقاوم بوده و می تواند تا میزان 40 درصد بدون شکستگی کشیده شود. علاوه بر این از تار عنکبوت ها برای ساخت سیم های مایع الهام گیری شده است که می توانند برای رشد قلب های پیوند زده شده مورد استفاده قرار گیرند.

با این حال یکی از مشکلات اساسی در این زمینه این است که تولید تارهای عنکبوت بسیار دشوار است و از آنجایی که نیش عنکبوت می تواند برای انسان بسیار خطرناک باشد پرورش عنکبوت ها در مزارع و تولید تار عنکبوت از آنها کاری بسیار سخت است. با این حال دانشمندان در حال حاضر به دنبال کشف راه های هستند تا به کمک آن بتوان به تولید تارعنکبوت های مصنوعی در محیط آزمایشگاه دست زد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------