چرا در عکس های زحل، ستاره ای وجود ندارد



اخبارعلمی,خبرهای علمی,زحل

دانشمندان سازمان ناسا به تازگی توضیح داده اند که چرا در عکس های سیاره زحل، ستاره ای به چشم نمی خورد و این سیاره و حلقه پیرامون آن همواره در محیطی از تاریکی بیکران معلق به نظر می رسند.

به گزارش سیناپرس، اگر دقت کرده باشید، متفاوت تیرن سیاره منظومه شمسی را می توان زحل دانست زیرا این سیاره از نظر ظاهری به علت دارا بودن حلقه های مشهور خود بسیار متفاوت از سایر سیارات است ولی نکته بسیار مهمی که در تصاویر این سیاره وجود دارند، به حلقه پیرامون آن بازنمی گردد بلکه با اندکی دقت می توانید دریابید که در پس زمینه عکس های زحل، هیچ ستاره ای دیده نمی شود.

حلقه پیرامون زحل به شدت درخشان است و این درخشش موجب می شود تا نور روشن ترین ستاره ها نیز در عکس ها تحت تاثیر قرار بگیرند. به این ترتیب این نور موجب می شود تا در عکس های این سیاره نتوان ستاره ها را در پس زمینه مشاهده کرد.

علت این امر چیست؟ دانشمندان معتقدند که ستاره ها عملا همان جای همیشگی خود قرار دارند ولی شما قادر به دیدن آن نیستند. علت این امر این است که حلقه پیرامون زحل به شدت درخشان است و این درخشش موجب می شود تا نور روشن ترین ستاره ها نیز در عکس ها تحت تاثیر قرار بگیرند. به این ترتیب این نور موجب می شود تا در عکس های این سیاره نتوان ستاره ها را در پس زمینه مشاهده کرد.

هنگامی که ستاره شناسان سعی کردند تا با دوربین کاسینی به عکس برداری از این سیاره دست بزنند، عکس هایی که قرار بود تا هم حلقه پیرامون و هم خود سیاره را شامل شوند، دوربین را با حجم بالایی از نور اشباع کرده بودند. به این ترتیب برای این که بتوان تنها از حلقه این سیاره عکس برداری کرد، دانشمندان می بایست میزان باز ماندن شاتر دوربین را به کوتاه ترین زمان ممکن می رساندند ولی این امر بدون مشکلات جانبی نبوده است و نتیجه آن این شده است که هیچ ستاره ای در پس زمینه این سیاره مشاهده نمی شود.

جالب این است که عکس های برداشت شده از قمرهای این سیاره نیز با مشکلی مشابه روبرو هستند زیرا قمرهای زحل نیز از نور بسیار بالایی برخوردار هستند که نور ستارگان پس زمینه را تحت تاثیر قرار می دهد. جالب است بدانید که در سال 2008، کاسینی موفق شد تا از قمر انکلادوس در این سیاره عکسی را برداشت کند که در آن ستارگان قابل رویت هستند ولی برداشت این عکس تنها به این دلیل ممکن شده بوده بود در زمان برداشت عکس شاهد وقوع ماه گرفتگی در این سیاره بودیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------