نخستین پرواز موفقیت آمیز هواپیمای خورشیدی فیس بوک



اخبارعلمی,خبرهای علمی,هواپیمای خورشیدی

به تازگی شرکت فیس بوک اعلام کرده است که هواپیمای ویژه این شرکت که از انرژی خورشیدی بهره می برد، موفق شده است تا نخستین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد.

به گزراش سیناپرس هواپیمای پخش کننده امواج اینترنتی کمپانی فیس بوک بالاخره پس از دو سال مهندسی فشرده و پروازهای آزمایشی آماده پرواز رسمی شده است. بنابر اظهارات این کمپانی، نسخه کامل این هواپیما که آکوئیلا (Aquila) نام دارد برای اولین بار در روز 28 ماه ژوئن سال جاری پرواز رسمی خود را آغاز کرده و به مدت 96 دقیقه بر فراز آسمان باقی مانده است. خدمه پرواز زمینی این هواپیما نیز در این مدت همه بخش های آن از جمله سیستم خلبان خودکار، آیرودینامیک و رادیوهای به کار رفته را مورد آزمایش قرار داده اند.

این تیم برای پرواز های دیگر خود چالش های جدیدی را تعریف کرده است از جمله این که آیا این هواپیما قادر به دریافت میزان انرژی خورشیدی مناسب برای شارژ باتری خود و روشن نگاه داشتن موتورهایش خواهد بود یا خیر.

اندازه بال های نسخه اصلی این هواپیمای خورشیدی با اندازه بال های هواپیماهای تجاری قابل مقایسه است و این در حالی است که وزن این بال ها تنها یک سوم یک اتوموبیل عادی تخمین زده شده و می تواند با 5 هزار وات انرژی (قدرت مصرفی برابر با سه سشوار خانگی) در ارتفاع 60 هزار پایی به پرواز در بیاید.

با این حال مدت زمان آزمایش انجام شده بسیار کمتر از مدت دو ماهه ای است که فیس بوک برای پرواز این هواپیما در نظر گرفته بود اما در همین مدت کوتاه نیز میزان قدرت مدل کامپیوتری تیم هوانوردی فیس بوک تایید شده است. بر اساس یادداشت های تیم سازنده این هواپیما، این هواپیما تنها در مرحله فرود آمدن کمی با وقفه روبرو شد اما در هر حال عملیات فرود با موفقیت کامل به انجام رسید.

به این ترتیب این تیم برای پرواز های دیگر خود چالش های جدیدی را تعریف کرده است از جمله این که آیا این هواپیما قادر به دریافت میزان انرژی خورشیدی مناسب برای شارژ باتری خود و روشن نگاه داشتن موتورهایش خواهد بود یا خیر. سرپرست این تیم همچنین اظهار داشته است که: «آکوئیلا برای موفقیت خود باید به یک جایگزین اقتصادی پایدار برای زیرساخت های شبکه ای فعلی تبدیل شود.» به بیان دیگر ساخت و پرواز پهپادهایی از این دست برای تامین اینترنت مناطق دور افتاده باید ارزان تر از کابل کشی فیبر نوری باشد. با این حال این تیم اکنون در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر برای پروازهای آزمایشی و طراحی هواپیماهای جدید است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------