منتظر شلیک های لیزری «کنجکاوی» باشید



اخبارعلمی,خبرهای علمی,کنجکاوی

روبات «کنجکاوی» حالا می تواند به سوی اهداف مورد نظرش شلیک لیزری کند، آن هم بدون آنکه فرمانی از زمین دریافت کند.

به گزارش مهر، کنجکاوی که از سال ۲۰۱۲ مأموریت خود را با حرکت بر روی مریخ آغاز کرده است حالا می تواند به طور خودکار و بدون آنکه منتظر دریافت مجوز از سوی زمین باشد از سیستم لیزری خود موسوم به ChemCam استفاده کند.

این فناوری لیزری برای مطالعه ساختارهای شیمیایی صخره ها و خاک مریخ ارایه شده است. کنجکاوی پرتوی لیزری خود را بر روی نمونه های مورد نظر تابانده و گاز تولید شده از این فرآیند را با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

تا پیش از این هدایت کننده های زمینی به مریخ نورد کنجکاوی می گفتند که به چه اهدافی شلیک لیزری کند اما از این پس می توانیم شاهد شلیکهای این روبات به طور خودکار هم باشیم.

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,کنجکاوی

 

این مریخ نورد به نرم افزار جدیدی مجهز است که تصاویر به دست آمده از دوربین مسیریاب اش را به دقت آنالیز کرده تا اهداف مناسب برای شلیک لیزری را انتخاب کند.

درصورتیکه در این تصاویر هدف خوبی دیده شود، کنجکاوی منتظر فرمانهای زمین نمانده و به طور خودکار شلیک کردن به آن را آغاز می کند.

البته چندان نباید درخصوص این آزادی عمل لیزری نگران بود زیرا ناسا آن را طوری تنظیم  کرده که در مواقع قطع ارتباط با زمین وهمچنین مواقعی که ارتباط با آن از طریق مدارگردها به طور موقت قطع شود بتواند چنین شلیک هایی انجام دهد.

نشریه نیوساینتیست در این خصوص می نویسد: جای نگرانی نیست زیرا در مریخ خبری از انسانها نیست و به همین دلیل نمی توانیم به کنجکاوی لقب روبات قاتل بدهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------