التماس زنبورها به یکدیگر برای خنک نگه داشتن کندو



اخبارعلمی,خبرهای علمی,زنبورها

محققان متوجه شدند زنبورهای عسل برای کاستن از دمای بالای کندو به دیگر زنبورهایی که قبلا خود را به آب رسانده اند التماس می کنند که محل زندگی شان را خنک کنند.

به گزارش مهر، وقتی هوا به شدت گرم می‌شود، جانوران از شیوه‌های مختلفی برای مقابله با آن و نجات جان خود استفاده می‌کنند. این نگرش در میان زنبورها چیزی متفاوت از بسیاری از جانوران دیگر است.

زنبورهای عسل استراتژی‌های محدودی برای خنک نگه داشتن کندو دارند. برخی با بال زدن و برخی با خروج از کندو و راه یافتن جریان هوا به این روند کمک می‌کنند. اما برخی زنبورها نیز با خروج از کندو و رساندن خود به آب موجود در محیط اطراف، معده خود را با آن پر و به سوی کندو پرواز می‌کنند.

در ادامه زنبورها آب موجود در معده‌شان را به دهان منتقل و در محیط پخش می‌کنند. بدین ترتیب با تبخیر آب پخش شده در محیط، دمای کندو کاهش می‌یابد.

محققان دانشگاه کورنل برای درک بهتر این موضوع دو کندوی عسل را که هر یک حدود 3000 زنبور را در خود جای داده بودند در معرض لامپ روشن قرار دادند. زمانی که زنبورها به آب دسترسی نداشتند دمای کندوها تا ۴۳ درجه نیز افزایش یافت حال آن که دمای بیش‌تر از ۴۰ درجه برای کندوها و زنبورهای عسل خطرناک است زیرا این شرایط به کم آبی زنبورها و در نهایت مرگ آنها منجر می‌شود.

اما در کمال حیرت مشخص شد که پس از قرار گرفتن ظرفی در نزدیکی کندوها، دمای آنها کاهش قابل توجهی یافت. این نشان می‌دهد که آب موجود در ظرف به نحوی سر از کندوها درآورده است اما چگونه؟

بررسی‌های دقیق نشان داد که پس از اتمام آب کندو و افزایش دمای آن، زنبورهایی که داخل کندو باقی مانده بودند با استفاده از زبانشان، دهان زنبورهای جمع کننده آب را لمس و به آنها التماس می‌کنند که آب موجود در بدنشان را در محیط کندو پخش کنند. نکته جالب اینجاست که چنین التماسی در مواقعی که دمای کندو در شرایط مساعدی است مشاهده نمی‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------