آیا روبات ها باید نه گفتن را فرابگیرند؟



اخبارعلمی,خبرهای علمی,ربات

دانشمندان هنوز در زمینه مبانی اولیه روباتیک به توافق نرسیده اند و برخی از آنها معتقدند که روبات ها باید نه گفتن به انسان ها را نیز فرا بگیرند زیرا تبعیت محض از دستورات می تواند موجب تداخل عملکرد روبات ها با مفاهیم اخلاقی بشر گردد.

به گزارش سیناپرس, مسلما انسان ها هیچ گاه از دستورات دیگران به صورت کورکورانه تبعیت نمی کنند اما در زمینه روبات ها این مسئله کمی فرق دارد و اکثر مردم تصور می کنند روبات ها باید از تمامی دستورات بشر فرمان برداری کنند زیرا برای انجام این کار برنامه ریزی شده اند؛ اما آیا تا کنون به این فکر کرده اید که این کار ممکن است چه تبعاتی را به همراه داشته باشد؟ برای مثال اگر کودکی در پشت اتوموبیلی مشغول بازی باشد و شخصی بدون پی بردن به وجود کودک از روبات بخواهد که اتوموبیل یاد شده را به سمت عقب به حرکت در بیاورد چه پیش خواهد آمد؟ یا در اتفاقات بسیار ساده تر، اگر کودکی از روبات بخواهد که توپی را از پنجره به بیرون پرتاب کند و یا تکلیف های مدرسه او را بنویسد آیا روبات باید حتما از دستورات فرد تبعیت کند؟

آموزش تمامی قوانین و موازین اخلاقی به روبات ها کار ساده ای نخواهد بود و به خصوص که این امور از جامعه ای به جامعه دیگر نیز تغییرات چشمگیری خواهند داشت.

بنابراین مواقعی وجود دارند که تبعیت کورکورانه روبات از انسان ها می تواند به شدت به ضرر انسان ها تمام بشود پس در نتیجه آموزش موقعیت شناسی و تبعات اعمال انجام شده به روبات ها ضروری است اما این کار چگونه انجام می شود؟

محققان در این زمینه موفق به طراحی کنترل های روباتیک ویژه ای شدند که می توانستند استنتاج های ساده ای را درباره دستورات ارائه شده توسط انسان ها انجام دهند. این سیستم تعیین می کند که آیا روبات می تواند به اطاعت دستور ارائه شده بپردازد یا این که دستور یاد شده خلاف اصول اخلاقی برنامه ریزی شده برای روبات بوده و باید از انجام آن سر باز زد.

باید به یاد داشت که آموزش این نکته به روبات که چه موقع، چرا و چگونه از دستورات تبعیت نکند به راحتی و تنها با نگاه کردن به نتیجه حاصله از انجام دستور امکان نمی پذیرد. برای مثال در مورد پرتاب توپ از پنجره ممکن است انجام این کار توسط روبات خطری در پی نداشته باشد و تنها توپ یاد شده به حیاط خانه پرتاب شود اما این توپ مقصدی غیر از حیاط داشته و به خیابانی شلوغ و پر رفت و آمد پرتاب شود و موجب بروز تصادفی بشود شرایط واقعا فرق خواهد کرد.

چنانچه دریافتید، آموزش روبات تبعیت و یا عدم تبعیت از دستورات ساده ای مانند پرتاب توپ بر اساس شرایط بسیار دشوار است و حتی ممکن است بعد از آموزش نیز بتوان روبات را به سادگی گول زد و به اهداف خود رسید. درک این خطرات برای روبات باید با دانش بسیار گسترده ای درباره محیط و شرایط همراه باشد و علاوه بر این، روبات ها باید در زمینه نیات انسان دستور دهنده نیز اطلاعاتی داشته باشند. علاوه بر این روبات ها باید نه تنها به بررسی عواقب کار خود بپردازند بلکه اصول اخلاقی و اجتماعی را نیز در این باره دخیل کنند. به طور کلی روبات ها باید از انجام اعمال غیر قانونی و اعمال غیر مطلوب قانونی خودداری کنند.

بنابراین کار دانشمندان بسیار دشوارتر از چیزی است که به نظر می رسد. آموزش تمامی قوانین و موازین اخلاقی به روبات ها کار ساده ای نخواهد بود و به خصوص که این امور از جامعه ای به جامعه دیگر نیز تغییرات چشمگیری خواهند داشت. با این حال محققان هنوز از پا ننشسته و در پی طراحی و ساخت سیستم هایی برای عملکرد بهتر روبات ها و توانایی ورود آنها به زندگی عادی و روزمره افراد و خانواده هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------