پخش شدن دود شدیدترین آتش سوزی فصلی تاریخ در تمام جهان



اخبارعلمی,خبرهای علمی,کره زمین

دانشمندان با تحلیل تصاویر ماهواره ای دریافته اند که دود ناشی از آتش سوزی فصلی جنگل های اندونزی، تقریبا تمامی جهان را در بر گرفته است.

به گزارش سیناپرس، برای چند ماه گذشته، کشور اندونزی در زیر لایه ای از دود غلیظ قرار داشته است که به واسطه یکی از فجیع ترین آتش سوزی ای فصلی تاریخ جهان به وجود آمده است. حال دانشمندان در تحقیقات خود دریافته اند که این دود تنها گریبان این کشور را نگرفته است بلکه حتی در آن سوی جهان نیز می توان آثاری از این دود را مشاهده کرد.

برای درک وسعت این دود باید بدانید که میزان دی اکسید کربن تولید شده به وسطه آن از میزان کل دی اکسید کربن سالانه تولید شده توسط ششمین کشور آلاینده در کره زمین یعنی ژاپن نیز بیشتر است.

رابرت فیلد (Robert Field) به عنوان یکی از دانشمندان برجسته فعال در موسسه تحقیقات علوم فضایی گودارد (Goddard Institute for Space Studies) در این باره می گوید: «در تمام عمر حرفه ای خود چنین چیزی را مشاهده نکرده بوده ام. این دود به نحوی در جهان گسترش یافته است که انگار شاهد یک فوران آتش فشانی بسیار شدید هستیم.»

فیلد و همکاران او به تازگی به نتیجه گیری نهایی از تحلیل های انجام شده در سال 2015 درباره آتش سوزی های فصلی اندونزی دست پیدا کرده اند. آنها با استفاده از تصاویر برداشت شده توسط ماهواره های نظارت بر زمین در مدت زمان پنج سال متوالی توانسته اند تا تاثیر این دود در تمامی نقاط زمین و حتی کشور آمریکا را نیز درک کنند.

این دود از کشور اندونزی به آفریقای غربی و غرب آمریکا و حتی قاره استرالیا نیز راه پیدا کرده است و دلیل اصلی آن نیز آتش سوزی مهیبی است که در طول دو ماه به شدت به محیط زیست اندونزی آسیب وارد ساخته است. البته این آتش تنها گریبان این کشور را نگرفته است بلکه تعدادی از کشورهای همسایه اندونزی نیز با آن دست به گریبان هستند.

علت شکل گیری این آتش سوزی نیز ال نینوی مهیبی بوده است که در سال گذشته میلادی رخ داده است و ال نینوی گودزیلا نام گذاری شده است. برای درک وسعت این دود باید بدانید که میزان دی اکسید کربن تولید شده به وسطه آن از میزان کل دی اکسید کربن سالانه تولید شده توسط ششمین کشور آلاینده در کره زمین یعنی ژاپن نیز بیشتر است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------