شواهدی جدید از مسکونی بودن زهره



اخبارعلمی,خبرهای علمی,زهره

  دانشمندان به تازگی شواهدی را کشف کرده اند که نشان می دهد که احتمالا سیاره زهره در چندی میلیارد سال پیش، سیاره ای شبیه به زمین بوده است و به احتمال فراوان میزبان حیات به حساب می آمده است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس فرضیات محققان، احتمالا در سه میلیارد سال پیش سیاره زهره یکی از بهترین سیاره های موجود در منظومه شمسی برای سکونت انسان بوده است. به تازگی عده ای از محققان ناسا با مدل سازی های آب و هوایی از این سیاره تا حدودی این فرضیه را تائید کرده اند.

این مدل ها نشان دهنده این هستند که دمای هوای سیاره زهره برای مدت دو میلیون سال مانند کره زمین بوده است و حتی در آن اقیانوس های آب روان وجود داشته است با این حال تابش تشعشعات خورشیدی در این سیاره 40 درصد بیشتر از زمین بوده است.

با این حال بر اساس اطلاعات به دست آمده از وضعیت قابل سکونت بودن زهره در چند میلیارد سال گذشته، این سیاره را نیز می توان به لیست سیاره هایی که ممکن است پیش نیازهای اولیه حیات را به زمین فرستاده باشند اضافه کرد.

قابلیت سکونت سیاره های زمین و مریخ در طول تاریخ منظومه شمسی تغییر کرده است. شواهد جغرافیایی حاکی از این هستند که سیاره مریخ در گذشته های بسیار دور آب بسیار زیادی در خود داشته است و در عین حال نیز زمین در طول این مدت اکسیژن مورد نیاز برای حیات حیوانات را در جو خود جمع آوری کرده و به سیاره ای بهتر برای زندگی بدل شده است.

با این حال این روند درباره سیاره زهره برعکس بوده است. سطح این سیاره توسط فعالیت های آتش فشانی در حدود 700 میلیون سال پیش تغییرات عظیمی را تجربه کرده است و امروزه از شکل سابق این سیاره هیچ شواهدی وجود ندارد؛ اما اندازه گیری های به دست آمده از میزان ایزوتوپ هیدروژن در جو زهره نشان دهنده این است که این سیاره پیش از این آب زیادی داشته است.

قابل سکونت بودن این سیاره در گذشته احتمالات بسیار زیادی را درباره منشأ حیات بر روی کره زمین به وجود می آورد. امروزه با مطالعه شهاب سنگ ها می دانیم که کره زمین و مریخ در گذشته های بسیار دور به مبادله مواد خود می پرداختند و همین امر موجب شده است تا دانشمندان به این نکته مظنون بشوند که آیا بذرهای اولیه حیات بر روی زمین از کره مریخ آمده است یا خیر.

با این حال بر اساس اطلاعات به دست آمده از وضعیت قابل سکونت بودن زهره در چند میلیارد سال گذشته، این سیاره را نیز می توان به لیست سیاره هایی که ممکن است پیش نیازهای اولیه حیات را به زمین فرستاده باشند اضافه کرد. با این حال محققان از تعداد شهاب سنگ های ارسال شده از زهره به زمین با خبر نیستند زیرا هیچ گاه به بررسی سنگ های موجود در این سیاره نپرداخته اند. تا این زمان، ما نمی توانیم این امکان را رد کنیم که اجداد ما ممکن است در سیاره های دیگر از جمله زهره به وجود آمده اند و سپس نشانه های اولیه حیات خود را به زمین انتقال داده اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------