عبور دنباله‌دار از کنار مریخ+تصاویر



اخبار علمی - عبور دنباله‌دار از کنار مریخ+تصاویر

دنباله‌دار C/2013 A1 که Siding Spring نیز نامیده می‌شود، فردا (یکشنبه) از فاصله 139 هزار و 500 کیلومتری از کنار مریخ عبور خواهد کرد.

این فاصله، نصف مسافت بین زمین و ماه و همچنین یک دهم فاصله هر دنباله‌دار شناخته‌شده‌ای است که تاکنون از کنار زمین عبور کرده است. محققان بر این باورند این پدیده، فرصتی بی‌سابقه را برای جمع‌آوری‌ داده‌هایی درباره دنباله‌دار و اثر آن بر جو مریخ ارائه می‌دهد.

هسته Siding Spring ساعت 18:27 بعد از ظهر به وقت گرینویچ (21:57 دقیقه به وقت تهران)، نزدیک‌ترین فاصله را به مریخ خواهد داشت و با سرعت 56 کیلومتر در ثانیه از کنار آن عبور می‌کند. این دنباله‌دار منبعی تازه از سرنخ‌های ابتدایی‌ترین روزهای منظومه شمسی را در اختیار می‌گذارد.

دنباله‌دار مزبور از «ابر اورت» می‌آید که ناحیه‌ای کروی از فضای احاطه‌کننده خورشید است و فضایی حدود 5000 تا 100 هزار واحد نجومی را اشغال می‌کند. گفته می‌شود این دنباله‌دار مجموعه‌ای از اشیای یخی است و از شکل‌گیری منظومه شمسی به جا مانده‌ است.

جرم کیهانی Siding Spring نخستین دنباله‌دار از ابر اورت است که توسط فضاپیما و از نزدیک بررسی می‌شود و به دانشمندان فرصتی ارزشمند را برای یادگیری بیشتر درباره موادی مانند ترکیبات آبی و کربن ارائه می‌دهد که در طول شکل‌گیری منظومه شمسی و حدود 4.6 میلیارد سال پیش وجود داشتند.

ناسا مدارگرد‌های ادیسه مریخ، مدارگرد شناسایی مریخ و جدیدترین عضو ناوگانش یعنی سامانه MAVEN را به حالت آماده‌باش در آورده است. خطرناک‌ترین بازه زمانی برای این فضاپیماهای مدارگرد حدود 90 دقیقه پس از نزدیک‌ترین فاصله هسته دنباله‌دار شروع می‌شود و 20 دقیقه طول خواهد کشید. در این هنگام مریخ با مرکز زنجیره غبار در حال گسترش که از هسته دنباله‌دار ناشی می‌شود، نزدیک‌ترین فاصله را خواهد داشت و گفته می‌شود خطر احتمالی نه از برخورد خود هسته دنباله‌دار بلکه از پسماندی حاصل می‌شود که از آن به وجود خواهد آمد.

به گفته ریچ زورک، دانشمند ارشد «برنامه تفحص مریخ» در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، نتایج مدلبندی محققان نشان می‌دهد مریخ در این پدیده آن طور که پیش‌بینی می‌شد در معرض خطر نیست و در لبه ابر پسماند ناشی از عبور قرار می‌گیرد، بنابراین با تعدادی از ذرات برخورد می‌کند یا شاید هم چنین برخوردی اصلا صورت نگیرد.

جو مریخ با این که از جو زمین بسیار نازک‌تر است، سپری محافظتی از کاوشگرهای فرصت و کنجکاوی ناسا در مقابل گرد و غبار دنباله‌دار خواهد بود. هر دوی این کاوشگرها مشاهداتی از این دنباله‌دار خواهند داشت.

اخبار,اخبار علمی,عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

 تصویر هنری از عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

 اخبار,اخبار علمی,عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

 مدارگردهای ناسا در حالت قایم باشک برای آسیب‌ندیدن از غبار دنباله‌دار

 اخبار,اخبار علمی,عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

 عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

 اخبار,اخبار علمی,عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

 نموداری از مدارگردی دنباله‌دار حول خورشید در سال 2014

اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------