دروغگویان حرفه ای رسوا می شوند!



 

 

دروغگویان حرفه ای رسوا می شوند!

یافته های تحقیقاتی حاكی از آن است كه به زودی، دروغگویان حرفه ای با شیوه جدیدی كه به نظارت بر تغییرات ریز جریان خون و حالات آنها پرداخته، شاهد تنگ تر شدن عرصه بر خود می شوند.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این آزمایش تشخیص دروغ كه توسط محققان دانشگاه برادفورد ایجاد شده، از دوربین و نرم افزار رایانه ای برای شناسایی چهره های دروغگو استفاده می كند.

یك دوربین تصویربرداری حرارتی به اندازه گیری گر گرفتگی و الگوهای جریان خون در اطراف چشم ها پرداخته و در همین حال، سیستم به بررسی نشانه های دیگر مانند گزیدن لب، حركت زبان، جمع شدن بینی و چشمك زدن می پردازد.

از این سیستم می توان در آینده در ادارات پلیس و مرزها در زمان بازجویی از متهمان و تروریستها بطور مخفیانه استفاده كرد.

با قرار دادن دوربینهای مخفی در فاصله ای تا سه متر، متهمان از وجود آنها آگاه نشده و از آزمایش باخبر نخواهند شد.

دانشمندان امیدوارند كه به زودی بتوانند نمونه آزمایشی این فناوری را در یك فرودگاه انگلیسی مورد استفاده قرار دهند؛ اگرچه هنوز شكل نهایی این پژوهش مشخص نشده است.

دستگاه های شایع پلی گراف برای آزمایشات دروغ سنجی شامل سیم كشی كردن فرد به تجهیزات برای اندازه گیری فشار خون، نبض، ضربان قلب، تنفس و فعالیتهای الكتریكی پوست است؛ اما افراد حرفه ای تاكنون توانسته اند با استفاده از شیوه هایی مانند كنترل تنفس و ضربان قلب بر این آزمایش فائق آیند.

پرفسور حسن اوگیل كه رهبری این تحقیقات را بر عهده دارد، اظهار كرد: هدف ما ساخت یك فناوری دروغ سنج كاملا غیرتهاجمی است. از این شیوه می توان بطور مخفی در شرایطی استفاده كرد كه فرد متهم از انجام آن آگاه نیست.

وی افزود: بنظر ما، پولی گراف دیگر فناوری قرن ۲۱ نخواهد بود.

این فناوری قرار است در جشنواره علمی انگلیس در دانشگاه برادفورد به نمایش گذاشته شود.

به گفته محققان، زمانی كه فرد دروغ می گوید، فعالیت مغزی وی افزایش یافته و در صورت او، از طریق حركات غیرعادی، جریان خون منعكس می شود.

انسانها از حركات چهره، در حدود ۴۶ حالت برخوردارند. محققان از این حالات برای برنامه ریزی نرم افزار یارانه خود جهت شناسایی چهره دروغگویان استفاده كرده اند.

دوربین حرارتی به تمركز بر ناحیه ای از پوست در اطراف چشم می پردازد كه از بقیه نواحی پوست نازك تر است و می توان تغییرات دمایی آن را سریعتر محاسبه كرد. این دوربین می تواند تغییرات دمایی چهره را تا ۰.۱ درجه سانتیگراد متوجه شود..../

  ايسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------