کشف سریعترین ستاره کهکشان راه‌شیری



کشف سریعترین ستاره کهکشان راه‌شیری

ستاره‌شناسان دانشگاه هاوایی اخیرا ستاره‌ای را کشف کرده‌اند که با سرعت 1200 کیلومتر بر ثانیه در فضا حرکت می‌کند و سرعت آن برای نادیده گرفتن نیروی گرانش کهکشان کافی است.

 

ستاره‌شناسان پیش‌بینی کرده‌اند، سریعترین ستاره شناخته‌شده در کهکشان راه‌شیری موسوم به US 708 که از کشش گرانشی فرار کرده است، در 25 میلیون سال آینده وارد فضای میان کهکشانی می‌شود.

ستاره US 708 احتمالا در نتیجه موج انفجار یک همتای ستاره‌ای به این سرعت رسیده که در نوع خود اولین به شمار می‌رود؛ این سرعت برای سفر از زمین به ماه طی پنج دقیقه کافی است.

به گفته محققان، 20 ستاره دیگر کشف شده تاکنون که به سمت خارج کهکشان راه‌شیری در حرکت بوده‌اند، احتمالا انگیزه خود را از نزدیک شدن به ابرسیاهچاله‌ای که در مرکز راه‌شیری است، بدست آورده بودند.

ستاره US 708 پیش از فرار در کهکشان، یک ستاره عظیم سرد بود، اما تقریبا تمام هیدروژن و هلیوم آن توسط شریک ستاره‌ای آن مکیده شده بود؛ به تصور دانشمندان،‌ این تغذیه انرژی احتمالا باعث تبدیل ستاره دوم به ابرنواختری عظیم شده است.

در صورت تائید، این گونه ستارگان گریخته می‌توانند درک بهتری را در مورد چگونگی شکل‌گیری ابرنواخترها ارائه کنند. از آنجایی که انفجارها مقادیر استانداردی از تابش را آزاد می‌کنند، دانشمندان می‌توانند فاصله آن‌ها را با سنجش میزان درخشش یا کم‌نوری‌شان محسابه کرده و سرعت منبسط شدن جهان را تعیین کنند.
اخبارعلمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------