پیشگیری از توسعه فلج مغزی با خون بند ناف خود نوزاد



اخبار,اخبار علمی ,فلج مغزی نوزادان

 

اخبار علمی - پیشگیری از توسعه فلج مغزی با خون بند ناف خود نوزاد

مطالعه صورت گرفته توسط محققان استرالیایی نشان می‌دهد، سه نوع از سلول‌های بنیادی در خون بند ناف، کلید پیشگیری از فلج مغزی نوزادان است

فلج مغزی (cerebral palsy) بدلیل آسیب به مغز در زمان بارداری یا مدت کوتاهی پس از زایمان روی می‌دهد که این مسئله اغلب ناشی از کمبود اکسیژن در هنگام تولد است.

سالانه 700 نوزاد مبتلا به فلج مغزی در استرالیا متولد می‌شوند که این مشکل را به شایع‌ترین ناتوانی جسمی در کودکان این کشور تبدیل کرده است.

مطالعه صورت گرفته توسط محققان موسسه تحقیقات پزشکی موناش نشان می‌دهد، استفاده از خون بند ناف خود نوزاد در 12 ساعت نخست پس از تولد می‌تواند از بروز آسیب‌های مغزی ناشی از کمبود اکسیژن پیشگیری کند.

به گفته دکتر «کورتنی مک دونالد»، سلول‌های بنیادی در خون بند ناف خود نوزاد قادر به توقف التهابی هستند که منجر به آسیب مغزی می‌شود؛ این سلول‌ها به بازسازی مغز کمک کرده و باعث تقویت عروق خونی در مغز می‌شوند.

این مطالعه بر سه نوع از سلول‌های بنیادی و ویژگی‌های خاص آنها متمرکز بود؛ سلول‌های نظارتی تی که خاصیت ضد التهابی دارند، سلول‌های اندوتلیال که باعث تحریک جریان خون در مناطق آسیب‌دیده مغز می‌شوند و سلول‌های بنیادی مزانشیمی که از قابلیت بازسازی مغز برخوردار هستند.

در گام نخست، محققان اقدام به گرفتن خون بند ناف از بره و سپس جداسازی سلول‌های بنیادی خاص آنها کردند؛ این سلول‌های بنیادی پس از 12 ساعت دوباره به بدن حیوان تزریق شدند.

نتایج این مطالعه، اساس آزمایش بالینی بر روی نوزاد انسان محسوب شده و می‌تواند اثربخشی تزریق خون بند ناف را در بازسازی آسیب‌دیدگی مغز در روزهای نخست تولد نشان دهد.

در کره جنوبی، آزمایشات بالینی بر روی کودکان شش ماهه تا 10 ساله دچار فلج مغزی که علاوه بر درمان‌های توانبخشی، خون بند ناف اهدایی دریافت کرده‌اند، حاکی از عملکرد شناختی و مهارت‌های حرکتی است.

نتایج ارتباط بین خون بند ناف و بازسازی آسیب مغز - ناشی از کمبود اکسیژن در هنگام تولد - در کنگره سالانه انجمن پری‌ناتال استرالیا و نیوزیلند ارائه شد.

اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------