موفقیت محققان کشور در ساخت نمونه آزمایشگاهی دست مصنوعی هوشمند



اخبار,اخبار علمی , دست مصنوعی هوشمند

 

اخبار علمی - موفقیت محققان کشور در ساخت نمونه آزمایشگاهی دست مصنوعی هوشمند

محققان مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی موفق به ساخت نمونه آزمایشگاهی دست مصنوعی هوشمند شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر " فرهاد طباطبایی قمشه " سرپرست مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اعلام این که نمونه آزمایشگاهی پروتز " دست مصنوعی هوشمند مبتنی بر امواج مغزی " برای تبدیل به نمونه قابل تولید و عرضه به بازار، نیاز به اختصاص بودجه کافی دارد، در خصوص این دست مصنوعی هوشمند توضیح داد : فرد استفاده کننده یعنی معلولی که دست ندارد ، در زمانی که نیاز به حرکت دادن دست خود دارد ، با فکر کردن به این موضوع ، باعث خواهد شد که امواج مغزی وی به پروتز منتقل شود و پروتز که هوشمند است ، با دریافت امواج مغزی ، در واقع فرمان مغز را برای " حرکت " دریافت می کند و به حرکت درمی آید.

وی افزود: این پروژه زیر نظر اساتید علوم اعصاب از جمله دکتر " محمدتقی جغتایی " اجرا شده و توسط دکتر " حجت اله حق گو " استاد گروه کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، مورد آزمایش قرار گرفته است .

دکتر " حجت اله حقگو " استاد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در تایید نتایج این پروژه ، اظهارداشت : عملکرد این پروتز تائید شده است و حتی قابل تعمیم به دیگر ابزارهایی است که مورد استفاده معلولان قرار می‌گیرند.

وی افزود: پروتز دست مصنوعی هوشمند ، امواج مغزی را بوسیله سیستم پردازشگر خود ، پردازش کرده و سپس آن را به یک موتور محرک منتقل می کند.

حقگو افزود: دست مصنوعی هوشمند که به عنوان پروتز مایوالکتریک عمل می کند ، از طریق آن موتور محرک ، به حرکت در می آید.

وی ادامه داد : این وسیله همچنین می‌تواند امواج مغزی و یا امواج مایوالکتریک عضلات صورت و یا پلک فرد را نیز پردازش کرده و دستورات حرکتی را به اندام مصنوعی منتقل کند.

این استاد کاردرمانی ، تصریح کرد: برای تبدیل نمونه آزمایشگاهی این پروتز، به نمونه ای ساده ، ارزان و قابل تولید و عرضه به بازار برای استفاده افرادی که از ناحیه دست دچار معلولیت شده اند ، نیاز به بودجه کافی است تا یک ایده و پروژه تحقیقاتی ، تجاری سازی شده و به تولید وسیله ای کاربردی منجر شود. 

اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------