بازگشت «پینوکیوی» منقرض شده به جمع خزندگان!



مارمولک پوزه‌دراز ,مارمولک آنول پینوکیو

بازگشت «پینوکیوی» منقرض شده به جمع خزندگان!

یک گونه مارمولک پوزه‌دراز موسوم به «پینوکیو» که 50 سال تصور می‌شد نسل آن منقرض شده دوباره در جنگل‌های ابری اکوادور مشاهده شده است.

گروهی از عکاسان و محققان پس از سه سال تلاش برای یافتن این جانور پوزه‌دراز در نهایت موفق شدند این مارمولک را در جنگل ابری بکر در شمال غرب اکوادور مشاهده کنند.

این مارمولک «آنول پینوکیو» نام دارد که آنول به گونه‌ای از مارمولک‌های درختی در مناطق حاره‌ای اطلاق می‌شود. نام این مارمولک پس از کشف آن در سال 1953 میلادی با الهام از شخصیت داستانی پینوکیو، عروسک چوبین دروغگوی معروف، انتخاب شد.

این مارمولک حد فاصل سال‌های 1960 تا 2005 میلادی دیگر مشاهده نشد تا اینکه یک پرنده‌شناس که در حال گذر از مناطق دوردست شمال غربی اکوادور بود، آن را دوباره مشاهده کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، این سومین مرتبه پس از سال 2005 میلادی است که محققان «مارمولک پینوکیو» را مشاهده می‌کنند.

بنابر اعلام اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، این گونه جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض است و نمونه‌های آن تنها در چهار نقطه از جهان یافت شده است. این مارمولک‌ها صاحب کمترین جمعیت در بین سایر گونه‌های مارمولک‌ها در جهان هستند.

پوزه‌ دراز در این مارمولک‌ها یک مشخصه جنسیتی است و تنها در مارمولک‌های نر مشاهده می‌شود. / ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------