یک "سوسک " الگوی نوین بشر برای مقابله با کم آبی(+عکس)



اخبار  علمی - یک "سوسک " الگوی نوین بشر برای مقابله با کم آبی(+عکس)

در همه تکنولوژی های موجود برای تامین آب شرب باید از انرژی زیادی استفاده کرد اما در شیوه ای که این سوسک از جذب رطوبت هوا برای تامین آب شرب استفاده می کند، انرژی زیادی مصرف نمی شود.

شیوه مورد استفاده از سوی یک سوسک صحرایی آفریقایی به نام " سوسک نامیب" برای تامین آب به عنوان الگویی برای تامین آب در بسیاری از کشورهای کم آب در صحرای افریقا و خاورمیانه در حال مطالعه است.

به گزارش نواندیش به نقل از سی ان ان سوسک نامیب با نام علمی " استنوجارا" که در صحرای نامیبیا زندگی می کند، به شیوه ای خاص آب مورد نیاز خود را تامین می کند.

 " شهموس اوزدن " دانشمند ترک تبار که در دانشگاه تگزاس آمریکا روی موضوع نانو تکنولوژی تحقیق می کند، می گوید در حال مطالعه برای شیوه تامین آب در مناطق خشک و کم آب با تقلید از شیوه این سوسک آفریقایی است.

البته این دانشمند ترک تبار تنها کسی نیست که روی این موضوع تحقیق می کند بلکه دانشمندان دیگری نیز در دانشگاه هایی چون "ام ای تی" روی این موضوع در حال تحقیق و مطالعه اند.

این سوسک آفریقایی رطوبت موجود در هوا را می گیرد و قطره های آن را  روی برآمدگی‌های پشتش جمع می‌کند و بعد وقتی قطره‌ها به سمت دهانش سرازیر می‌شود، آن را می‌نوشد.

این محقق ترک تبار می گوید: در همه تکنولوژی های موجود برای تامین آب شرب باید از انرژی زیادی استفاده کرد اما در شیوه ای که این سوسک از جذب رطوبت هوا برای تامین آب شرب استفاده می کند، انرژی زیادی مصرف نمی شود.

 مزیت این شیوه در این است که با استفاده از دستگاه هایی نسبتا ساده برای جمع آوری و ذخیره رطوبت هوا در همه نقاط جهان می توان دستکم آب شرب مورد نیاز را تامین کرد.

گفتنی است در سال های گذشته روی استفاده از شیوه این سوسک صحرایی در تامین آب در چند دانشگاه معتبر دنیا تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است و حتی دستگاه هایی با الهام از این شیوه ساخته شده است.

بحران تامین آب یکی از جدی ترین چالش های بشر در دهه های آتی به شمار می شود.

 

اخبار,اخبار علمی ,سوسک صحرایی آفریقایی

 اخبار علمی - نواندیش

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------