حرکت توفان عظیم خورشیدی به سمت زمین



اخبار,اخبار علمی ,حرکت توفان عظیم خورشیدی به سمت زمین

 

اخبار علمی - حرکت توفان عظیم خورشیدی به سمت زمین

جرقه عظیم خورشیدی از کلاس ایکس که روز چهارشنبه به وقوع پیوست، در مسیر حرکت به سمت زمین قرار دارد که می‌تواند اختلالاتی را در سیستم‌های مخابراتی ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا روز چهارشنبه 19 شهریور ساعت 17:45 به وقت گرینویچ (22:15 به وقت تهران)، جرقه خورشیدی کلاس ایکس را در منطقه فعال 2158 خورشید رصد کرد؛ کلاس ایکس (X-class) قویترین جرقه خورشیدی محسوب می‌شود.

توفان خورشیدی ناشی از این جرقه کلاس X1.6‌ در مسیر حرکت به سمت زمین قرار دارد، اما محققان تأکید می‌کنند که هیچ خطری ساکنان زمین یا فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را تهدید نمی‌کند. با این حال انتظار می‌رود که ارتباطات رادیویی فرکانس بالا (HF) تحت تأثیر رسیدن این طوفان به زمین، به مدت چند ساعت دچار اختلال شوند.

درصورتی که لکه خورشیدی «منطقه فعال 2158»، ابری از پلاسمای فوق‌ داغ موسوم به فوران جرم از تاج خورشیدی (CME) را به فضا پرتاب کند، اثرات ثانویه‌ای از جمله وقوع طوفان‌های وابسته به جاذبه زمین قابل پیش‌بینی هستند.

اثرات فوران جرم از تاج خورشیدی معمولا دو تا سه روز بعد به زمین می‌رسد که در شدیدترین حالت، باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم‌های موقعیت‌یاب جهانی(GPS) ، سیگنال‌های مخابراتی، ارتباطات رادیویی و شبکه‌های برق می‌شود.

جرقه‌های عظیم خورشیدی با توجه به یک سیستم سه لایه، به کلاس ضعیف C، کلاس متوسط M و کلاس پرقدرت X‌ تقسیم‌بندی می‌شوند؛ بطورمثال ماه فوریه سال جاری میلادی (بهمن 92) جرقه عظیم خورشیدی از کلاس X4.9 (چهار برابر قویتر از X1) بوقوع پیوست.

به گفته محققان، خورشید در حال حاضر در یا نزدیک به اوج چرخه فعالیت 11 ساله موسوم به Solar Cycle 24 قرار دارد.
اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------