کشف قدیمی‌ترین ردپای مهره‌داران عصر دایناسورها در ایران



اخبار علمی - با تلاش محقق کشور صورت گرفت
کشف قدیمی‌ترین ردپای مهره‌داران عصر دایناسورها در ایران

کارشناس مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران طی مراحل نمونه برداری فسیل ها از نهشته‌های سازند نایبند در معدن پروده، ردپاهایی از تتراپودهای کوچک تریاس - ژوراسیک ایران کشف کرد.

دکتر شاهین زمان که مقاله مربوط به این کشف را هفته جاری در نشست انجمن دیرینه شناسی مهره داران در برلین ارائه داده با اعلام این مطلب به  ایسنا گفت: در جریان ماموریت محوله از طرف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در زمستان سال 1391 و برای اولین بار در منطقه طبس (استان خراسان جنوبی) طی مراحل نمونه برداری فسیل ها از نهشته‌های سازند نایبند که مربوط به حدود 203 تا 175 میلیون سال پیش (تریاس - ژوراسیک) هستند ردپاهایی در معدن پروده کشف شد.

پس از انجام مطالعات صحرایی مجدد، قالب‌گیری (قالب پلاستیکی و قالب گچی) و مطالعات آزمایشگاهی توسط تیمی از همکاران شامل دکتر نصرالله عباسی و دکتر مجید میرزایی عطا آبادی (دانشگاه زنجان)، دکتر زمان و دکتر مارتین کندرات از دانشگاه اوپسالای سوئد مشخص شد که این ردپا متعلق به تتراپود (Tetrapod) های کوچک اواخر تریاس- ژوراسیک و متعلق به جنس Batrachopus هستند.

وی خاطرنشان کرد: جنس Batrachopus از کوروکودیل شکل‌ هایی هستند که بیشتر در اوایل ژوراسیک - و نیز اواخر تریاس - می زیسته اند.

زمان با اشاره به این که ردپای این گونه تاکنون از آمریکای شمالی و اروپا نیز گزارش شده، اظهار داشت: کشف اخیر که قدیمی ترین ردپای مهره داران عصر دایناسورها در ایران است، در هفتاد و چهارمین نشست سالانه انجمن دیرینه‌شناسی مهره‌داران در برلین (آلمان) که از معتبرترین کنفرانس‌ها جهت ارایه یافته های جدید دانشمندان و محققان از سراسر دنیا در زمینه دیرینه شناسی مهره داران است، ارائه شد.

وی در پایان از حمایت های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، دانشگاه زنجان و دانشگاه اوپسالا (سوئد) در این طرح تشکر کرد. 

 

اخبار,اخبار علمی ,قدیمی‌ترین ردپای مهره‌داران

 

اخبار,اخبار علمی ,قدیمی‌ترین ردپای مهره‌داران

 

اخبار,اخبار علمی ,قدیمی‌ترین ردپای مهره‌داران

 اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------