توقف گسترش سرطان با «توپ‌های چسبناک»



اخبار ,اخبار علمی ,بیماری سرطان

 

اخبار علمی - توقف گسترش سرطان با «توپ‌های چسبناک»

محققان آمریکایی نانوذرات چسبناک و لزجی طراحی کرده‌اند که در جریان خون مستقر شده و در تماس با سلول‌های سرطانی در حال مهاجرت، آنها را نابود می‌کنند.

 یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش طول عمر و امید به نجات مبتلایان به سرطان، تبدیل نشدن تومور به سرطان متاستاتیک است.

متاستاز به مرحله گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی به سایر بافت‌های بدن گفته می‌شود و خطرناک‌ترین و مرگبار‌ترین مرحله یک تومور سرطانی، سرایت کردن آن به سایر نقاط بدن است؛ بطور مثال تومور سرطان سینه بسرعت به سایر بافت‌های بدن سرایت پیدا می‌کند.

حدود 90 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان مرتبط با متاستاز شدن تومور است.

محققان دانشگاه کورنل روش جدیدی برای مقابله با مهاجرت سلول‌های سرطانی به سایر بافت‌های بدن با توسعه توپ های چسبناک ابداع کرده‌اند.

در این روش، پروتئین نابود کننده سرطان موسوم به Trail که در حال حاضر در درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همراه پروتئین‌های چسبنده دیگر به نانوذرات گوی شکل متصل می‌شوند.

این توپ‌های چسبناک پس از تزریق بداخل جریان خون، به گلبول‌های سفید می‌چسبند؛ سپس گلبول‌های سفید خون بداخل سلول‌های تومور پمپاژ شده و تومور اصلی را درهم شکسته و و مانع از گسترش سرطان به بافت‌های دیگر می‌شوند.

می‌توان از این نانوذرات چسبناک پیش از جراحی و رادیوتراپی استفاده کرد که باعث فرو ریختن سلول‌های تومور و درهم شکستن تومور اصلی می‌شود؛ همچنین این روش در بیماران با تومورهای بدخیم برای پیشگیری از گسترش سرطان نیز کاربرد دارد.

نتایج آزمایشات صورت گرفته بر روی موش‌ها و بر روی خون انسان بسیار امیدوار کننده هستند، اما محققان تأکید می‌کنند که این مطالعه به تحقیقات تکمیلی بر روی حیوانات بزرگتر پیش از شروع آزمایشات بالینی بر روی انسان نیاز دارد.

نتایج این مطالعه در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است. 

اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------