تبعیض نژادی، انسان‌ها را پیر می‌کند



اخبار علمی - تبعیض نژادی، انسان‌ها را پیر می‌کند

بر اساس پژوهش جدید دانشمندان دانشگاه مریلند، تبعیض نژادی باعث تسریع پیری را در سطوح سلولی می‌شود.

 این محققان نشانه‌هایی از پیری زودرس را در مردان افریقایی-‌امریکایی یافته‌اند که شدیدا به دلیل نژادشان مورد تبعیض واقع شده بودند یا این که اعتقادات ضدسیاهان در آنها درونی شده بود.

 

شرکت‌کنندگان حاضر در این مطالعه، 92 مرد سیاه‌پوست بین 30 تا 50 ساله بودند و از این افراد درباره تجاربشان در خصوص تبعیض نژادی در محیط‌های مختلف مانند محیط کار، مغازه‌ها و رستوران‌ها سوال شد.

 

محققان همچنین تعصب نژادی را با استفاده از «آزمون ارتباط ضمنی سیاه-سفید» اندازه گرفتند.

 

این آزمون، نظرات ناخودآگاه را در مورد گروه‌های نژادی که مردم از آن ناآگاهند یا تمایلی به بیان‌کردن آنها ندارند، اندازه می‌گیرد.

 

به منظور اندازه‌گیری پیری، دانشمندان طول تلومرها را که توالی‌های مکرر دی‌ان‌ای پوشاننده پایانه‌های کروموزوم هستند، بررسی کردند؛ تلومرها طی زمان و به صورت فزآینده، سالانه با سرعت 50 تا 100 جفت باز (base pair) کوتاه می‌شوند.

 

طول تلومر علامتی است که دانشمندان از آن برای ارزیابی پیرشدن بیولوژیکی استفاده می‌کنند و طول تلومر کوتاه‌تر با خطر بیشتر مرگ زودرس و بیماری‌های مزمن از قبیل دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و زوال عقل ارتباط دارد.

 

دکتر دیوید چای، دانشمند دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مریلند و رهبر ارشد این مطالعه گفت: ما دریافتیم مردهای آفریقایی‌-آمریکایی که تبعیض نژادی بیشتری را تجربه کردند و همچنین افرادی که تعصب بیشتری را در مقابل گروه نژادی خودشان نشان دادند، دارای کوتاه‌ترین تلومر بودند.

 

محققان همچنین پی بردند طول میانگین تلومر 140 جفت باز در شرکت‌کنندگانی که سطوح بالاتر تبعیض نژادی را گزارش کردند، کوتاهتر بود و این تفاوت می‌تواند از لحاظ زمانبندی معادل 1.4 تا 2.8 سال باشد.

 

تحقیقات پیشین نشان داده‌ بودند طول تلومر می‌تواند تحت شرایط تنش روانی و فیزیکی بالا سریع‌تر کوتاه شود.

 

افزون بر این، کودکانی که تجارب تروماتیکی را تجربه کرده‌اند، طول تلومر کوتاه‌تری دارند.

 

تفاوت سلامتی بین نژادها کاملا ثبت شده‌اند و آفریقایی‌-آمریکایی‌ها در مقایسه با سفیدپوست‌ها دارای طول عمر کوتاه‌تر و امکان بیشتر رنج‌ ردن از بیماری‌های مرتبط با سن هستند.

 

مطالعه جدید نیز پیرشدن شتاب‌یافته در سطح بیولوژیکی و ارتباط بین خطر ابتلا به بیماری و تبعیض نژادی را نشان می‌دهد.

اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------