پوشاکی که افزایش سایز می‌دهد



اخبار,اخبار علمی , افزایش سایز پوشاک

 

اخبار علمی - پوشاکی که افزایش سایز می‌دهد

تی شرتی را تصور کنید که می تواند برای خودش آستین ببافد و یا نیمکتی که برای استراحت پاهای شما، کشیده تر شود.

پژوهشگران دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT) در حال ساخت مواد زنده ای از ذرات زیستی هستند که می تواند روزی در وسایل روزمره استفاده شود.

«تیموتی لو» استادیار MIT گفت: می خواهیم توانایی زیست شناسی را افزایش دهیم. چیزهایی مانند درخت و استخوان موادی هستند که بدون دخالت انسان ساخته می شوند از این رو می خواهیم از این زمینه ها، مواد مشابهی رشد دهیم.

این پژوهشگران اخیرا پروژه اثبات مفهومی را به اتمام رسانده اند که گفته می شود نخستین گام به سوی خلق مواد زنده یا کارخانجات برپایه سلول برای مواد است.

استادیار دانشگاه MIT افزود: ما باکتری ای کولای را دست ورزی کردیم تا زیست نوارهایی را شکل داده و آنها را برای داشتن برنامه های ژنتیکی مصنوعی مهندسی کردیم. این کار به ما امکان می داد تا مواد تولید شده توسط آنها را با افزودن مواد شیمیایی خارجی کنترل کنیم.

وی اظهار کرد: با تغییر زمان و مکان افزودن این مواد شیمیایی توانسته ایم زیست نوارهایی تولید کنیم که مواد مختلفی را شکل می دهند.

محققان همچنین باکتریهایی را طراحی کرده اند که بدون ورود و دخالت انسان، با یکدیگر گفت وگو و اطلاعات مواد مختلف را هماهنگ می کنند.

«لو» می گوید: با استفاده از این پلتفورم توانسته ایم زیست نوارهایی بسازیم که برای رسانایی برق، به نانوذرات طلا می چسبند و یا با اتصال به نقاط کوانتومی، نور فلورسنت ساطع می کند.

وی با اشاره به اینکه اگرچه فناوری آن قدر پیشرفت نکرده است که این یافته ها به طور عینی و واقعی عرضه شود، تاکید کرد: طی پنج تا 10 سال آینده شاهد عرضه چنین محصولاتی خواهیم بود.

اخبار علمی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------