راز خطوط راه راه گورخرها،چیست؟



اخبار,اخبار علمی ,بدن گورخر

 

اخبار علمی - نظریه جدید زیست‌شناسان
دفع پشه‌ها، راز خطوط راه راه گورخر!

یکی از سوالات زیست‌شناسان تکاملی، راز خطوط راه راه بدن گورخر بود که محققان دانشگاه کالیفرنیا یک توضیح علمی جدید برای این مسأله ارائه کرده‌اند.

از زمان ارائه نظریه تکامل «چارلز داروین»، فرضیه‌های مختلفی در خصوص عملکرد خطوط راه راه بدن گورخر توسط زیست‌شناسان تکاملی مطرح شده است؛ استتار، ایجاد توهم بصری در شکارچیان بزرگ، کمک به منحرف کردن گرما، عملکرد اجتماعی یا محافظت در برابر حشرات بخشی از این فرضیه‌ها را تشکیل می‌دهند.

تحقیقات اخیر محققان دانشگاه کوئینزلند نیز نشان می‌داد که این خطوط به هنگام حرکت حیوان، توهمات بصری در بیننده ایجاد کرده و از گورخر در مقابل گربه‌سانان بزرگ و حشرات ریز محافظت می‌کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس (UC Davis) در جدیدترین مطالعه دریافته‌اند، نیش دردناک پشه تسه‌تسه (tsetse) و خرمگس، محرک‌های اصلی تکامل خطوط راه راه بدن گورخر هستند.

برای آزمایش ایده جدید، محققان محدوده جغرافیایی حضور گورخرها را با عوامل مرتبط با نظریه‌های مختلف شامل وضعیت آب و هوا، حضور شکارچیان خطرناک و زمینه مناسب برای پشه و مگس مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج بدست آمده تمامی نظریه‌های قبلی را رد کرده و تنها گزینه دفع پشه و مگس با کمک این خطوط راه راه را تأیید کرد.

به گفته «تیم کارو» استاد زیست‌شناسی حیات‌وحش دانشگاه کالیفرنیا، حل اسرار تکامل به درک بهتر و کمک به محافظت از طبیعت کمک می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communication منتشر شده است. 

اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------