تولید سوخت هواپیما از نور خورشید



اخبار,اخبار علمی ,تولید سوخت هواپیما

 

اخبار علمی - تولید سوخت هواپیما از نور خورشید

محققان برای نخستین بار موفق به تولید سوخت هواپیما از نور خورشید شدند.

به گزارش ایرنا از منابع خبری با استفاده از این فناوری جدید می توان در آینده نه تنها سوخت هواپیما، بلکه سوخت خودروها و دیگر وسایل نقلیه را نیز تامین کرد.

پروژه تحقیقاتی ˈسولار−جتˈ (Solar-Jet) با حمایت مالی کمیسیون اتحادیه اروپا انجام گرفته است. این پروژه در ژوئن 2011 با بودجه

2 میلیون و200 هزار یورو برای مدت 4 سال آغاز به کار کرد.

اطلاعیه کمیسیون اتحادیه اروپا در این زمینه حاکی است: در این آزمایش با کمک نور خورشید و در شرایط آزمایشگاهی تاکنون به اندازه یک لیوان سوخت موتور هواپیما تولید شده است.

طبق این گزارش، این پروژه هنوز در مرحله آزمایشی است.

کمیسیون اتحادیه اروپا با توجه به موفقیت به دست آمده، اظهار امیدواری کرده است که سوخت های هیدروکربنی در آینده از نور خورشید، دی اکسید کربن و آب تولید شوند.

**دی اکسید کربن برای تولید سوخت
در این فرایند با استفاده از آب و دی اکسید کربن (CO2) تحت تأثیر نور خورشید، گاز موسوم به گاز سنتز تولید می شود.

به گفته آندرئاس سیزمان یکی از دست اندکاران این پروژه، این روش دو امتیاز مهم دارد. اول آن که از سوخت های فسیلی نظیر نفت به عنوان ماده خام استفاده نمی شود ، بلکه به جای آن گاز دی اکسید کربن، که در اصل گازی گلخانه ای و مضر شناخته می شود، به کار می رود.

به گفته وی درست است که سوخت تولید شده در این روش در نهایت باعث انتشار دی اکسید کربن می شود، اما از آنجایی که این سوخت در دراز مدت به طور مستقیم از هوا به دست می آید، این فرایند در کل از لحاظ تولید دی اکسید کربن، خنثی به شمار می رود.

**تولید سوخت های سازگار با محیط زیست
دومین نکته قابل توجه نیز انرژی مورد استفاده در تولید این سوخت است که از طریق نور خورشید به طور مستقیم و بدون نیاز به فتوسنتز در گیاهان به دست می آید. از همین رو فرایند تولید کارآمدتر است و می تواند در زمین های بلااستفاده از لحاظ کشاورزی و اقتصادی، بدون آن که رقابتی با عرصه تولید مواد غذایی در بگیرد، انجام پذیرد.

در این آزمایش نور خورشید مصنوعی جایگزین نور طبیعی خورشید شده است. آندرئاس سیزمان احتمال داده است که تولید تجاری گاز سنتزی که از آن سوخت هواپیما بدست می آید، در10 سال آینده عملی شود.

به گفته کمیسر اتحادیه اروپا در امور تحقیقات و توسعه، این فناوری این امکان را فراهم می آورد که در آینده سوخت های سازگار با محیط زیست برای هواپیماها، وسایل نقیله و خودروها در مقیاس انبوه تولید شود.

علاوه براین این فرایند به این ترتیب می تواند امنیت عرضه انرژی را قویا بهبود ببخشد و از یکی از مهم ترین گازهای گلخانه ای که موجب گرم شدن زمین می شود، یک منبع با ارزش انرژی بسازد.

اخبار علمی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------