ساخت موجودات دلخواه با دستكاري دي ان اي



اخبار,اخبار علمی , ساخت موجودات دلخواه

 

اخبار علمی - ساخت موجودات دلخواه با دستكاري دي ان اي

مصالح ساختمانی همه اشکال حیات از تک یاخته‌ها گرفته تا پستانداران عالی چهار واحد یا پایه شیمیایی است که به صورت جفت‌هایی مرتب شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دانشمندان موفق به تولید یک نمونه نیمه مصنوعی از یک باکتری با شش پایه به جای چهار پایه طبیعی که در همه موجودات یکسان است شده اند.
 
مصالح ساختمانی همه اشکال حیات از تک یاخته‌ها گرفته تا پستانداران عالی چهار واحد یا پایه شیمیایی است که به صورت جفت هایی مرتب شده اند.

به گفته‌ي دانشمندان ای، تی، سی و جی که پایه های دی ان ای ان هستند كه با اقدامی بی سابقه دانشمندان در کالیفرنیای آمریکا یک باکتری "ای کولای" را تولید کرده اند که به جای چهار تا شش پایه دارد.

تیم محققان موسسه اسکریپس در جنوب کالیفرنیا به نشریه علمی نیچر گفتند که از باکتری دستکاری شده شاید بتوان برای تولید طیف وسیعی از داروها و مواد دیگر استفاده کرد.

پروفسور فلوید رومزبرگ و همکارانش از دهه ۱۹۹۰ مشغول کار به روی این پروژه بوده اند، آنها قبلا نشان داده بودند که چگونه می توان پایه های جدید موسوم به ایکس و ایگرگ را به صورت جفت به مولکول دی ان ای در لوله آزمایشگاهی وارد کرد.

كارشناسان زيستي معتقدند با پایه‌های ای، تی، سی و جی در واقع حروف حیات هستند و ترکیب های مختلف آنهاست که به تولید آمینو اسید و بعد مولکول پروتئین‌ها در سلول منجر می شود، درحال حاضر دو پایه جدید هیچ نقش فعالی در بیولوژی باکتری ندارند اما پروفسور رومزبرگ قصد دارد در آینده وظایفی را برای این دو پایه جدید تعیین کند.

محققان مي‌گويند با اضافه کردن دو پایه به این چهار پایه زمینه به طور نظری برای تولید پروتئین‌های مصنوعی فراهم می‌شود.

نتیجه‌ی اين تحقيق تولید داروها، مواد پلاستیکی و سایر مواد تازه دیگر را به دنبال دارد و تحولي شگرف در زمينه‌ي ساخت ياخته‌هاي زنده به دنبال دارد.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------