لحظات تاریخی اکتشافات فضایی به روایت تصویر



کالج سلطنتی لندن طی هفته گذشته مجموعه تصاویر نادری از تاریخچه پروازهای فضایی را منتشر کرد که برخی از آنها جزو لحظات بسیار مهم در حوزه اکتشافات فضایی محسوب می شوند.

درحالیکه تعداد محدودی از عکس ها از جمله حضور «باز آلدرین» بر سطح ماه و نمای کامل کره زمین در مأموریت آپولو 17 بعنوان تصاویر تاریخی فضا ثبت شده اند، مجموعه جدیدی از تصاویر ناشناخته و آرشیوی به تازگی منتشر شده‌اند.

نقشه ماه

تصاویر اکتشافات فضایی,تصویر نقشه ماه


محققان با کمک تلسکوپ های قدرتمند و دوربین های پیشرفته مدارگردها، قادر به تهیه تصاویر با وضوح بسیار بالا از قمر زمین هستند که در تصور اخترشناسان اوایل قرن بیستم نمی گنجد.

محققان در گذشته به جای استفاده از تصاویر نجومی پیشرفته، از طریق رصدهای ساده با کمک تلسکوپ های ابتدایی اقدام به ترسیم نقشه از اجرام آسمانی از جمله ماه می کردند.

یکی از این نقشه های دستی (عکس اول) توسط «والتر گوداکر» رئیس سابق بخش ماه انجمن نجوم بریتانیا ترسیم شده است؛ این نقشه فوق العاده دقیق از ماه دارای جزئیات بسیار ظریف است.

این نقشه نخستین بار در سال 1910 میلادی در قالب یک کتاب منتشر شد و سپس در اختیار رصدخانه دانشگاه لندن قرار گرفت.

طلوع زمین

تصاویر اکتشافات فضایی,تصویر نقشه ماه


در مراحل آماده سازی مأموریت های نقشه برداری بدون سرنشین و سرنشین دار آپولو، ناسا مجموعه ای از مأموریت های عکسبرداری اکتشافی را برای تعیین مناسب ترین سایت فرود انجام داد.

مأموریت نخست به نام مدارگرد ماه 1 در آگوست 1966 میلادی انجام شد و فضاپیما با چرخش در مدار اطراف خط استوای ماه، طی 10 روز در مجموع 42 عکس یا وضوح تصویری بالا و 187 عکس با وضوح تصویری متوسط از سطح ماه تهیه کرد.

این مدارگرد در پایان مأموریت با چرخش به سمت زمین، (عکس دوم) نخستین شات تصویری از سیاره زمین از منظر یک جهان دیگر را به تصویر کشید.

ماه در کنار نیمه زمین

تصاویر اکتشافات فضایی,تصویر نقشه ماه


در سال 2008 میلادی ناسا اقدام به پردازش مجدد تصویر تاریخی نمای زمین از منظر ماه (عکس سوم) کرد؛ در این تصویر خطوط اسکن بطور کامل حذف شدند و نمای بهتری از زمین در اختیار محققان قرار گرفت.

آتشفشان مریخی

تصاویر اکتشافات فضایی,تصویر نقشه ماه


ماه یکی از دو هدف اصلی ناسا در اوایل عصر فضا محسوب می شد و هدف دوم سیاره سرخ بود.

نخستین مأموریت ناسا برای بررسی مریخ، مأموریت مارینر بود و در سال 1976 میلادی کاوشگرهای دوقلوی وایکینگ نخستین داده های قابل استفاده و جزئیات بیشتری را از سطح سیاره سرخ به زمین مخابره کردند.

منطقه Ascraeus Mons بعنوان یک سپر آتشفشانی بزرگ در ناحیه Tharsis سیاره سرخ در تصویر مدارگرد وایکینگ 1 (عکس چهارم) دیده می شود؛ این آتشفشان منقرض شده ارتفاعی دو برابر قله اورست دارد.

تصویر موزائیکی قمر آیو

تصاویر اکتشافات فضایی,تصویر نقشه ماه


فضاپیمای دوقلوی وویجر که در حال حاضر در لبه منظومه شمسی قرار دارد، تصاویر مختلفی از سیارات دور دست و قمرهای آنها تهیه کرده است.

فضاپیماهای وویجر 1 و 2 مجهز به آشکارساز آنالوگی هستند که پیش از ظهور نرم افزارهای گرافیکی قدرتمند، امکان تهیه تصاویر موزائیکی و پازل مانند را فراهم کردند.

در تصویر موزائیکی (عکس پنجم) قمر آیو سیاره مشتری بصورت کامل به تصویر کشیده شده است.

بازسازی موزائیکی قمر گانیمد

تصاویر اکتشافات فضایی,تصویر نقشه ماه


تصویر موزائیکی دیگر با استفاده از داده های فضاپیمای وویجر 2 تهیه شده است و قمر گانیمد مشتری را نشان می دهد.

این تصویر (عکس ششم) پیش از عزیمت فضاپیما به سمت سیارات زحل، اورانوس و نپتون در سال 1979 تهیه شده است.

فرود بر سطح ناهید

تصاویر اکتشافات فضایی,تصویر نقشه ماه


باوجود جو ضخیم سیاره ناهید که 94 برابر ضخیم تر از جو زمین و متشکل از گازهای خورنده و دمای سوزان است، اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه 1970 میلادی کاوشگرهایی را برای بررسی این سیاره راهی فضا کرد.

با وجود این شرایط خشن، کاوشگرها موفق به ارسال داده و تصاویر از سطح سیاره ناهید شدند.

در این تصویر تازه منتشر شده (عکس هفتم)، نمایی از ناهید از منظر کاوشگر ونرا 14 در سال 1982 دیده می‌شود. .... /  isna.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------