تصاویر ماهواره‌ای ناسا از شروع فصل پاییز



اخبار علمی - تصاویر ماهواره‌ای ناسا از شروع فصل پاییز

ناسا در تصاویر ماهواره‌ای خود، شروع فصل پاییز و تغییر رنگ‌ درختان در مناطقی از آمریکای شمالی را به نمایش گذاشته است.

با کاهش دما و کمرنگ شدن نور خورشید در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، فرآیند تغییر رنگ‌های پاییزی از شمال تا جنوب آمریکای شمالی از اواسط سپتامبر (شهریور ماه) تا اواسط نوامبر (آبان ماه) آغاز می‌شود.

 

در اواخر تابستان و شروع پاییز، درختان و گیاهان کلروفیل – رنگدانه سبز – کمتری تولید می‌کنند.
تغییر رنگ برگ‌ها در جنگل های معتدل تحت تأثیر عوامل مختلفی هستند، اما نور خورشید و گرما عوامل غالب محسوب می‌شوند.

 

کلروفیل به سایر ترکیبات شیمیایی در برگ‌ها از جمله کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها این اجازه را می‌دهد که در فصل تابستان رنگ سبز ایجاد کنند؛ مجموعه دیگری از مواد شیمیایی به نام آنتوسیانین‌ها مسئول ذخیره‌سازی قند بوده و رنگ بنفش و قرمز را در برگ‌ها ایجاد می‌کنند.

 

رنگ برگ‌های هر گونه گیاهی یا درختی در فصل پاییز متفاوت است؛ بطورمثال برگ‌های بلوط به رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای یا حنایی، برگ‌های درخت گردو به رنگ برنز طلایی، صنوبر به رنگ زرد روشن، افرای سرخ به رنگ قرمز پرتغالی و زرد درخشان تغییر شکل می‌دهند.

 

وضعیت آب و هوا بر شدت رنگ برگ‌ها تأثیر می‌گذارد؛ درصورتیکه دما بالای انجماد باشد، آنتوسیانین‌ها راحت‌تر تشکیل می‌شوند و هوای خشک باعث افزایش تولید آنتوسیانین می‌شود که این مسئله ایجاد رنگ‌های درخشان‌تر را در پی دارد.

 

در حالیکه تنها چند روزی از شروع فصل پاییز در نیمکره شمالی زمین نمی‌گذرد، اما تغییر رنگ برگ درختان و گیاهان حتی از فضا نیز قابل مشاهده است.

ناسا با استفاده از ابزار اسپکترورادیومتر تصویربرداری با وضوح متوسط (MODIS) بر روی ماهواره «ترا»، تغییر رنگ پاییزی در اطراف دریاچه‌های بزرگ (Great Lakes) در مرز کانادا و آمریکا و منطقه نیوانگلند را به تصویر کشیده است.

 

سایه‌های قهوه‌ای و نارنجی رنگی در شبه‌جزیره میشیگان بالا، شمال ویسکانسین، نیویورک، نیوهمشایر، ورمونت، مین و جنوب کبک و انتاریو دیده می‌شوند.

 

مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه پرینستون نشان می‌دهد، تغییرات آب و هوایی به مرور زمان، باعث به تأخیر افتادن تغییر رنگ برگ‌ برخی گونه‌های گیاهی در فصل پاییز خواهد شد.

 

اخبار , اخبار علمی , فصل پاییز

تصاویر ماهواره‌ای ناسا از تغییر رنگ‌های پاییزی در آمریکای شمالی

 

اخبار , اخبار علمی , فصل پاییز

تغییر رنگ پاییزی در اطراف دریاچه‌های بزرگ (Great Lakes)

اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------