کارت پستال جدیدی از مریخ/ چرخش زیبای ستاره ای در آسمان



مجله نشنال جغرافی این هفته با ارائه تصاویری زیبا از هفت خواهران، کارت پستالی از مریخ، چرخش ستاره ها، درگذشت نیل آرمسترانگ و راهپیمایی فضایی به معرفی بهترین تصاویر نجومی پرداخته است.

کارت پستالی از مریخ

به گزارش خبرگزاری مهر، مریخ نورد کنجکاوی ناسا این منظره را از کوه شارپ گرفته است. این آزمایشگاه علمی سیار بدون سرنشین در آینده نزدیک به این کوه می رسد تا ساختار زمین شناسی آن را بررسی کند.

عکس مریخ , چرخش زیبای ستاره
این تصویر توسط دوربین 100 میلیمتری کنجکاوی در تاریخ 23 آگوست گرفته شده است. براساس اعلام آزمایشگاه رانش جت ناسا که این پروژه را در دست دارد، تپه های برآمده و تیز در مرکز این تصویر 300 متر عرض و 100 متر طول دارند.

سحابی انعکاس

این ویژگی ستاره ای زیبا که دانشمندان آن را NGC 1788 می نامند، یک سجابی نامتعارف انعکاسی است که اطراف آن را یک حلفه قرمز از گاز هیدروژن فراگرفته است. این سحابی انعکاسی به این معنا است که نوری که از بیرون تولید شده به جای نوری که از درون تولید می شود، منعکس شده است.

عکس مریخ , چرخش زیبای ستاره
ستاره های داخل این سحابی قدمت یک میلیون ساله دارند و نسبتا جوان محسوب می شوند. این تصویر با فیلترهای آبی، نارنجی و قرمز ساخته و تصویر از رصدخانه کیت پیک در آریزونا گرفته شده است.

درگذشت یکی از پیشگامان فضایی

در این تصویر که در سال 1964 گرفته شده نیل آرمسترانگ فضانورد پیشگام ناسا به عنوان اولین مردی که قدم روی کره ماه گذاشت به چشم می خورد. در 20 ژوئیه 1969، فرمانده مأموریت آپولو 11 نخستین کسی بود که پس از یک دهه تحقیقات و برنامه فضایی آمریکا روی سطح ماه قدم گذاشت. آرمسترانگ پیش از آن که فضانورد بشود خلبان نیروی دریایی و خلبان آزمایش کننده هواپیما بود.

عکس مریخ , چرخش زیبای ستاره
آرمسترانگ در 25 آگوست در سینسیناتی، اوهایو در نتیجه مشکلات قلبی عروقی درگذشت. وی در سال 1930 متولد شد و در زمان مرگ 82 ساله بود.

چرخش ستاره ها

این تصویر زیبا در شبی با آسمان صاف و در ارتفاعات بلک کامب در بریتیش کلمبیا، کانادا گرفته شده است. کیم ایجدنبرگ عکاس این تصویر اظهار داشت که تصور اینکه در حقیقت این ما هستیم که نسبت به ستاره ها درحال چرخش هستیم بسیار شگفت انگیز است، چرا که زمین به دور محور خود و خورشید می چرخد.

عکس مریخ , چرخش زیبای ستاره
هفت خواهران

خوشه پروین نام خوشه‌ای در صورت فلکی گاو که به هفت خواهران هم مشهور است یک خوشه فشرده از ستاره ها است که در شبهای تاریک به چشم غیر مسلح نیز می رسد. در این تصویر از فیلترهای آبی، سبز و قرمز استفاده شده است.

عکس مریخ , چرخش زیبای ستاره
ستاره های هفت خواهران میانسال در نظر گرفته می شوند و نزدیک ترین خوشه ستاره ای به زمین هستند. در بسیاری از فرهنگها داستانهای عامیانه ای درباره این خوشه ستاره ای وجود دارد، از مردم اسکاندیناوی تا بربرها، عربها و یونانی ها به این خوشه هفت خواهران می گویند.

مثل یک کیهان نورد راه برو

گنادی پادلکا، فرمانده اکتشاف 32 در بیرون از ایستگاه فضایی راهپیمایی فضایی انجام می دهد. بیش از شش ساعت پادلکا و یوری مالنچنکو دیگر کیهان نورد روسی تجهیزات را برای آزمایشگاه چند منظوره روسیه آماده کردند.

عکس مریخ , چرخش زیبای ستاره
آب شدن یخ دریا

یخ دریایی قطب شمال در این تصویر هوایی مشاهده می شود. ناسا و مرکز اطلاعات یخ و برف در آمریکا اعلام کرده اند که دریای یخ قطب شمال درحال کوچکتر شدن است و نسبت به چیزی که تاکنون اندازه گیریهای ماهواره ای از سه دهه پیش ثبت کرده اند، کوچکتر شده است.

عکس مریخ , چرخش زیبای ستاره
یخ قطب شمال هر تابستان آب می شود و در ماه های سرد سال دوباره یخ می زند، اما طی چند سال گذشته، میزان آب شدن یخها در فصل تابستان بیش از گذشته بوده که این امر بر اثر گرمایش زمین رخ داده است.

سحابی تاریک

یک سحابی تاریک به نام LDN 810 در این تصویر که توسط تلسکوپ 4 متری میال در رصدخانه کیت پیت در آریزونا گرفته شده، به چشم می خورد. این بخش تاریک در مرکز این تصویر از گاز و غبار تشکیل شده و همان محلی است که ستاره های جدید شکل می گیرند. یک رد ضعیف از غبار و گاز از مرکز این تصویر تا گوشه سمت چپ به چشم می خورد.... / خبرگزاری مهر

عکس مریخ , چرخش زیبای ستاره

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------