رصد تغییرات فصلی در مریخ/ بهار نزدیک است



ناسا می‌گوید مدارگرد اکتشافی مریخ، تغییرات فصلی را بر روی این سیاره رصد کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این تغییرات بر روی شن و ریگ‌های روانی مشاهده می‌شود که ناشی از گرم شدن دی‌اکسید کربن منجمد شده بر روی این سیاره است.
آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا اعلام کرد: با آغاز بهار بر روی سیاره سرخ، تغییراتی بر روی پوشش فصلی روی می‌دهد. یخ خشک، ذوب شده و مانند زمین مستقیم از حالت جامد به گاز تبدیل می‌شود، گازهای به دام افتاده فشار ایجاد می‌کنند و به شکل‌های مختلف شکسته و آزاد می‌شوند. 
کاوشگر مریخ، تصاویری از شکل گیری شیارهایی بر روی تپه‌های شنی تهیه کرده است. این شیارها وقتی ایجاد می شوند که گاز دی اکسید کربن یک نقطه برای فرار پیدا می کند و خارج می شود. این خروج گاز با خود شن را حرکت داده و لایه و رگه‌های تیره رنگی را بر روی شن‌‌ها شکل می‌دهند.

رصد مریخ , عکس تغییرات فصلی در مریخ
"کاندیس هانسن" از موسسه علوم سیاره‌ای در توسکان آریزونا گفت: این فرایند پویای شگفت انگیزی است. این الگوی قدیمی است که میلیاردها سال بر روی مریخ وجود داشته است.
وی افزود: به لطف توانایی نظارت تغییرات مدارگرد اکتشافی مریخ، یکی از الگوهای جدید یافته شده بر روی این سیاره این است که مریخ امروزه نیز فرایندهای فعال بسیار زیادی دارد.... / mehrnews.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------